1. Další naše weby:
  2. Gta.cz
  3. Mafia & Mafia 2
  4. NFS
  5. S.T.A.L.K.E.R.
  6. Gothic
  7. Worms
  8. Vietcong
  9. T-Games
  10. Webtech

Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:

Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:

7
Rozhovor s Mirkem Mouchou a Honzou Svatošem
Dvacet let je dvacet let. To už je doba, kdy se dá ohlížet zpátky a vzpomínat. Proto jsme se rozhodli uveřejnit první ze série rozhovorů s aktivními a bývalými redaktory, spolupracovníky, přispěvateli, kolegy a lidmi, kteří se nějakým způsobem "motali" kolem našeho programu Scorpions WinCheater.

 

První rozhovor nemůže patřit nikomu jinému než jeho zakladatelům. Představování je zbytečné, jde o Ing. Mirka "FlySco" Mouchu a Honzu "ScoKing" Svatoše. Pojďme rovnou na otázky. Role "reportérky" se zhostila Kajlin.

 

Takové ty otázky, jako kdy a proč tě napadlo dělat Cheatera, na to se tě asi nemá cenu ptát, to už zaznělo mnohokrát. Ale co třeba otázka, jestli tě někdy napadlo, že bude existovat 20 let nebo jaký byl vlastně původní cíl?

 

Honza: Původní cíl byl prostý, zkrátka aby ten první program, co dám dohromady, fungoval – fakt myšleno jednorázově. Když se to nakonec povedlo, tak jsem se mohl konečně zastavit, podívat se na něj, jak se mi povedl, užít si asi pět minut dobrého pocitu a pak jsem začal vidět chyby, nedodělky a to, co by se dalo zlepšit. To je bohužel moje povaha, ale na druhou stranu, žene mě to dál. Další cíle byly vždy jen chvilkové, jako něco zlepšit, překonat hranici počtu příspěvků u konkurence, přidat funkci atd. Ale určitě jsem si nadával cíle na x let dopředu, to nedělám u ničeho, vím, že stačí osudová maličkost a vše je rázem v háji. A jestli mě napadlo, že to potáhneme 20 let? To fakt ne :-)

 

A co ty, Mirku, věřil bys, že se Cheater dožije dvacetin?

Mirek: Já o tom nikdy nepochyboval. Spíš jsem nevěřil, že u toho budu ještě i já :-).

 

Kolikrát jsi chtěli během těch nekonečných dvaceti letech skončit? :-)

Honza: Mockrát, to se snad ani nedá spočítat. :-) Ze začátku mě nic nemotivovalo, ani nenutilo, jít dál, šel jsem od vydání k vydání, kdyby další nebylo, tak se nic nedělo. Když se připojil Mirek, tak už jsem začal mít něco jako zodpovědnost. Už to taky nebyl jen můj program, už jsem nemohl rozhodnout sám, že na to házím bobek. Naštěstí mě Mirek vždycky ukecal, abych pokračoval, že by to přece byla škoda. A když jsem chtěl už opravdu skončit, vzal na sebe to největší břímě a začal se starat o texty knihoven sám. Čímž mně rozvázal ruce a já se mohl věnovat vývoji programu (to bylo právě to období přechodu z DOSu na Windows). Takže zjednodušeně řečeno, Mirkovi dlužíme za to, že program existoval tak dlouho :-)

 

Mirek: Já ještě neodešel (i když jsem o tom už taky párkrát uvažoval) a - doufám - ani nebyl odejit :-).

 

Mirku, prozraď nám ještě jednu věc. Jak je možné, že jste s Honzou vydrželi tak dlouho a nehádáte se?

Mirek: Prostě rádi pracujeme na společném díle a vzájemně se respektujeme... no, hlavně je Honza tak vzácně tolerantní, že akceptuje mé občasné úlety (a že jich pár bylo!) a za to mu dodatečně děkuju!

 

To zní skoro jako recept na dokonalé "manželství". Mirku, v jaké verzi Cheatera jsi ho poprvé zaregistroval a kdy ses rozhodl k němu přidat?

Mirek: Určitě to byla jedna z prvních verzí, které zkoušel Honza ještě prodávat za 99,- Kč. Možná jsem byl jedinej blázen, kterej si ji tenkrát koupil :-). Tenkrát jsem měl víc času na hraní, program se mi líbil a u některých her mi i dost pomohl. Pak jsem poslal Honzovi vyplněný dotazník a první svůj návod (Blue Force - pořád je v databázi), který jsem napsal už dřív pro kamaráda - a tím začala moje spolupráce.

 

Honzo, podnikatelský duch se v tobě nezapře, řekni nám, kolik jsi na Cheaterovi vydělal? :D

Honza: To jsem čekal :-) Pokud jde o finanční stránku, tak celkově skoro nic. V době největší slávy to bylo pár tisíc ročně, ze kterých se hradila doména, hosting, trička s výšivkou štíra a provozování ScoSplazů, tedy setkání redaktorů třeba na bowlingu nebo minigolfu. Poslední roky spíš provoz dotuji ze svého nebo z jiných našich webů. Důležitější je, že jsem provozováním Cheatera získal dlouholeté kamarády (nebojím se říct přátele), spoustu znalostí, zkušeností (bohužel jak dobrých, tak špatných) a v neposlední řadě i manželku, která si mě našla právě díky Cheaterovi :-) Můžeme tuhle otázku vzít ještě jednou, že bych tam dal ženu na první místo, abych nebyl bez večeře?? :D (Pozn. Kajlin: Pozdě... o tom si doma ještě promluvíme!, něžně kopne Honzu pod stolem)


Takže Honza programoval a pomalu ztrácel naději, že se z něj stane milionář, co jsi ale všechno dělal na Cheaterovi ty, Mirku?

Mirek: Spravoval jsem knihovnu Cheatů, Návodů, Mininávodů i Návodů+, dokud jsem nesehnal nové redaktory, kteří mi s tím začali pomáhat a také - bohužel - zase postupně odpadat. Taky jsem napsal pár návodů, což mě bavilo, ale v poslední době na to nějak nemám čas... Kromě toho jsem vymyslel a spravoval i pár bonusových knihoven, psal editorialy a zapomenutelné povídky a tak a pak a tak vůbec... bylo toho moc :-)

 

Na obsahu knihoven se kromě redaktorů podílela i spousta uživatelů, že?

Honza: Chodily nám kvanta textů od lidí, různé tipy a skvělé návody na celé hry. Nevím, jestli to bylo tím, že lidé chtěli vidět své jméno v knihovně pod svým textem nebo chtěli opravdu jen pomoct dalším hráčům. Možná to bylo obojí, tak či tak to fungovalo výborně a konečný počet lidí, kteří se zapojili, byl skoro ke dvěma tisícům! Některé knihovny byly na textových příspěvcích závislé, pokud nikdo nic neposlal, knihovna nevyšla. Někteří redaktoři trochu zlenivěli a místo toho, aby aktivně vyhledávali a zařazovali nové informace, tak raději čekali, co najdou v emailu.

 

Co ti práce pro Cheatera dala? Využil jsi něco v další praxi?

Mirek: Trpělivost při řešení problémů. Když máte zákys ve hře, můžete se na to vykašlat, hru smazat a jít dělat něco jiného. Ale když píšete návod, musíte to vyřešit, jinak je návod nekompletní a tudíž k ničemu. To se hodí i v životě :-).

 

Odkud vlastně pocházíte a kde žijete? Jak spolu celou tu dobu komunikujete?

Honza: Žiju v Praze, Mirek taky, ale vidíme se tak max. 2x za rok. Komunikujeme z 90% přes email.

 

Mirek: Naštěstí taky z Prahy, jako Honza. Takže komunikace je jasná - hlavně mailem :-).

 

Omezovala vás nějak práce pro Cheatera v rodině? Co na to rodina říkala?

Honza: Rodiče mě samozřejmě podporovali, i když netušili, co to vlastně dělám. :-) Táta měl k počítačům blíž, takže jsem mu o různých problémech vyprávěl. Přítelkyně, která se později stala moji ženou, mě podporovala dost. A dokonce hodně pomáhala, že jo? :-),

 

Mirek: Hm, omezovala ? Ani ne.... Nejčastější reakce rodiny: no jo, zase si hraješ! :-).

 

Hodně jste toho v Cheaterovi zažili, je někdo na koho/co rád vzpomínáte a proč?

Mirek: Samozřejmě na lidi, kteří prošli Cheatrem a někdy zase zmizeli (např. Ondra Mirtes, Anh Hai Le, nebo Arduška, která se tu taky jednu dobu mihla). Ale také na některé "vedlejší" projekty, kterým jsme se s Honzou věnovali, např. jsme založili Fakultu alternativní biologie. V té době nás štvaly některé typy lidí, které jsme si pracovně pojmenovali vepřomyš a prasopes a napsali o nich několik "vědeckých" pojednání. Možná se někde ještě válejí v internetovém prachu, ale třeba by stálo za to alespoň některé oprášit a připomenout, co ty na to, Honzo?

 

Honza: Když nepočítám úplné začátky, které mě děsně bavily hlavně z programátorského pohledu, tak určitě období největší slávy programu, kdy byla v naší virtuální redakci spousta super lidí. Ta parta se mi vryla do paměti a často na kluky vzpomínám. Jasně, teď vidím vše idealizovaně, určitě v té době byla i místa, kdy bych je všechny nakopal, ale to je výhoda vzpomínek :-) Nechci na někoho z nich zapomenout, tak je tady raději nebudu vyjmenovávat, ale oni sami dobře vědí, že byli pro mě důležití. Bylo to období vzniku spousty knihoven, dalších webů, setkávání, ohlasů. Vše se v té době dařilo, na všechno byl čas, chuť, nálada.

 

Proč to skončilo?

Honza: Ono to neskončilo najednou, ale postupně. Je to jako v životě, chvilku jsi nahoře, jinak většinou hodně dlouho dole :-) Každý z kluků začal mít své další povinnosti, třeba těžší školu, práci, přítelkyni, někteří rozjížděli vlastní projekty, pro některé to začal být stereotyp. Je jasné, že to nemohlo pokračovat do nekonečna, takže když někdo odpadl, jen jsme zamáčkli slzu. Noví členové prakticky nepřicházeli, takže jsme nakonec zůstali v hodně okleštěné sestavě, prakticky v té samé, v jaké jsme program k 20. výročí ukončili. Jedním z faktorů úpadku byl menší zájem uživatelů a to z prostého důvodu – většina vyrostla a přestala hrát hry :-) Nová generace si k nám cestu nenašla, protože za tu dobu se internet zpřístupnil prakticky všem a dnes se už vše hledá přes Google. Proč stahovat nějaký program, aby zabíral místo na disku, aktualizovat ho, když máš internet na PC, tabletu, mobilu a můžeš se kdykoli podívat jen na to, co tě zajímá. Tady si musím sypat popel na hlavu, že jsem dřív netrval na novém webu a upozadění programu. Ale už to bylo v době, kdy jsem sotva stíhal jiné projekty a na celé předělání bych byl sám. Navíc pokud Vám v dospělém věku něco nepřináší peníze nebo alespoň pořádné uspokojení, tak to odkládáte a odkládáte.

 

Ale nakonec nový web přišel, jak to?

Honza: Kombinace šťastných náhod a schopných kolegů :-) Web byl rozpracován už několik let, ale chyběly mu základní věci, jako např. obsah. Naštěstí jeden ze zbylých členů týmu, Honza Krajdl, je IT bůh a převedl všechny texty z programu do současné HTML podoby. Mirek Moucha, pilná včelka, dal dohromady číselníky autorů a další potřebné tabulky. Verča, má drahá polovička, prokázala neuvěřitelnou trpělivost a dala dohromady seznam her z několika knihoven. Mně už stačilo jen to pospojovat udělat redakční systém a šoupnout na web, tak aby se to stihlo k 20. výročí založení programu. Ne, náš web nemá konkurovat jiným webům, je to myšleno jen něco jako památník našeho programu, tak aby si všichni mohli přečíst texty z knihoven online, v té podobě, v jaké byly v programu. A jestli plánujeme nějakou další budoucnost webu? Proč ne, když bude chuť a čas, rádi na tom budeme pracovat. Už teď tam Veronika doplnila přes sto textů do jedné knihovny, i Mirek pravidelně přidává nové texty, takže web žije.

 

Všichni přidali ruku k dílu a web byl spuštěn, jak se ti, Mirku nové stránky Cheater.cz líbí?

Mirek: Mě se líbí moc! Samozřejmě jsem zamáčkl slzu nad koncem programu, ale doufám, že i nové stránky si najdou své příznivce a Cheater v online podobě bude zase "v kurzu". :-)


Ještě nám, chlapi, prozraďte nějaké perličky. Něco co o vás skoro nikdo neví. Třeba jak jste přišli ke svým přezdívkám/nickům?

Mirek: Používal jsem a používám nick "FlySco". Vymyslel jsem to docela sám a je to zkratka z "Flying Scorpion" (protože Honza byl Scorpion, tak aby se to nějak odlišilo). Navíc v tom je i odkaz na moje jméno :-).

 

Honza: Tak perličku? Moc se to o mě neví, ale občas mívám předtuchy. Většinou tak tři dny po tom, co se něco stane :-) Ale k přezdívce... Jsem narozen ve znamení štíra a možná právě proto se od dětství ve hrách podepisuju nickem Scorpion. A jak vznikl ScoKing? To je zkrácená verze King Scorpion, za kterou může Ondra Mirtes. Hráli jsme přes nějaký internetový server Doom 2, kde už ale nějaký Scorpion byl. A protože jsem v té době byl „šéf“ Scorpions Softu, udělal ze mě Ondra ještě Kinga. A proč zkrácenina? Protože ta hra měla omezený počet znaků na nick :D Líbilo se mi to, protože je to krátké a od té doby jsem neměl problém, že by to někdo jiný používal. Tedy kromě gmailu, tam mě někdo předběhl, grrr.

 

Jak už jsme pochopili, Cheater vám na živobytí nevydělá. Čím se tedy kromě Cheatera zabýváte v reálném životě?

Mirek: Celou dobu jsem byl a jsem státní úředník.

 

Honza: Udržuju počítače a jejich uživatele při životě v jedné malé společnosti o 40 lidech.

 

Je něco, co jste na počítačích chtěli naučit, ale nikdy vám to nešlo?

Mirek: Programovat. Začátky jsem zvládnul a svého času napsal i pár pěkných prográmků (dle mínění uživatelů) ve staré, ale myslím, že i dneska dobré FoxPro a FoxProW, ale dál jsem se, bohužel, posunout nedokázal...

 

Honza: Zlepšit bych se chtěl ve všem, ale co mi fakt nejde a nikdy nepůjde, je cokoli spojené s muzikou. I kdybych měl sebelepší software, nemám na to prostě buňky :-(

 

Co byste popřáli Cheaterovi do budoucna?

Mirek: Hlavně zájem lidí, protože bez toho se takovýhle projekt prostě dělat nedá. Ale našlápnuto máme teď dobře, tak snad to půjde.

 

Honza: Budu na něm svým tempem pracovat, paralelně se všemi svými projekty a koníčky. Kam to až půjde, to se uvidí. Teď je klíčovou osobou Mirek a jeho kontinuální plnění databáze. Ale konkrétní přání ani popřání nemám :-)

 

To je vše, děkuju Honzovi a Mirkovi za ochotu při "výslechu." Pokud máte zájem dozvědět se něco dalšího, nebo tu nepadla otázka, která by vás zajímala, tak nám napište na redakční mail :-)

CHEATY & NÁVODY ONLINE PC, Xbox, Playstation
a Nintendo Wii zde!
Hledáte tady Váš WinCheater 2?
Tak to pojďte sem!

Podpořte nás koupením hry:

Partneři a přátelé:

Copyright (c) 1996 - 2023 Jan Svatoš a Ing. Miroslav Moucha
Všechny materiály zde zveřejněné jsou chráněny autorským zákonem a jejich přebírání bez souhlasu autora je výslovně zakázáno.