1. Další naše weby:
  2. Gta.cz
  3. Mafia & Mafia 2
  4. NFS
  5. S.T.A.L.K.E.R.
  6. Gothic
  7. Worms
  8. Vietcong
  9. T-Games
  10. Webtech

Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:

Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:

7
Knihovny online
knihovna wii
Hledáte tady Váš WinCheater 2?
Tak to pojďte sem!
Quake 3: Arena
Quake 3: Arena - profi
Autor: b_tw1st

ZDAREC JAK CIP !!!


Tímto bych chtěl pozdravit všechny Quakery, kterým singleplayer a stereotypní boti nestačí. Návod je psaný jen pro ty co to s Q3A myslí vážně. Píšu to hlavně pro Quakery z gamezone, a rovněž je všechny zdravím, protože vidím, že je zde opravdu hodně debílků, kteří mi kazí pocit z dobře odehrané hry (např. LUCKER - zabít málo, nejlépe kick - zabíjí spoluhráče a nedá se s ním komunikovat přes chat, a to není sám, ale jeho si pamatuju nejlíp). Proto jsem se rozhodl pozvednout úroveň těch, co si myslí, že když doma v singlu na Hurt me plenty zabijou Crash, jsou ti největší machři a už by chtěli fragovat proti Fatalitymu, i když pochybuju, že ho vůbec znají. No, to by stačilo co se keců týče, raději si pojďme trochu Quaka upravit k obrazu svému. (veškeré nastavení jsou pro OSP 1.03a a Quaka s patchem 1.32, které si mimochodem můžete stáhnout na www.gamezone.cz v sekci quaka, podsekci download).


Tak tedy začínáme s nastavováním Quaka, předtím než cokoli začneme dělat, si musíme zálohovat config, kdyby se nám to nepovedlo (i když pokud nejste něco jako LUCKER, tak se vám to nemůže stát), ale i tak, ať mi od vás nechodí výhrůžné emaily. Jednoduše si někam zkopírujte soubor q3config.cfg, hlavně ať víte, kde ho máte a nejlépe si ho přejmenujte na záloha quaka.cfg (pokud se nám nastavení quaka podaří, tak ho smažte). Tak a teď když jsme ho zálohovali, tak ho smažem ve složce baseq3 a osp (je to důležité) a pak si quaka norm. pustíme.


Každý profík hraje tak, aby měl co nejlepší viditelnost a samozřejmě co nejlepší ovládání, což je samozřejmě problém, protože každý si nejlepší ovládání a nejlepší viditelnost představuje jinak, a tak se budu snažit, aby si ho každý mohl přizpůsobit jak nejlíp uzná za vhodné.



Základní nastavení :


Prvně začneme v hlavním menu v SETUP :


- kolonkou Player se nezabývejte, tu vám rozepíšu později a mnohem podrobněji.


- CONTROLS :

Nejprve doporučuju vše vymazat pomocí backspace, ať v tom nemáme bordel.


V LOOK nás zajímá pouze smooth mouse - dejte na ON a dále nás zajímáinvert mouse - jak kdo chce, když dáte ON při pohybu myši dolů se vám crosshair posouvá nahoru, při pohybu myší nahoru se crosshair posunuje dolů (jak nečekané že ?) prostě jako v letadle. Potom free look - ON !!, chcete přece střílet myší, ne ? Pak je tu nějaký joystick (kdo to tam dal ??? Nechápu jak někdo mohl dát joystick do 1st person akce. Joystick patří do Leteckých simulátorů a ne do Quaka), takže jestli má někdo jostick ON, tak ať už dál nečte a okamžitě ho trhá z PCčka a přestřihne mu šňůru. Nebo si hraje simulátory a nestrká nos do quaka.


V MOVE - always run - ON, chcete přece běhat, run/walk - chůzi si nastavte kam chcete, normálně se nastavuje na levý shift, teď je tady důležité nastavení směru chůze - zapomeňte na numerky a klasické šipky, my profíci hrajem na ESDF, tak si je bez řeči nastavte (výhoda je v tom, že máte okolo spoustu dalších písmenek na nabindování zbraní, o kterém bude řeč níže). Tak dále je třeba si nastavit JUMP buď na mezerník nebo na MOUSE2, down/crouch - neboli česky dřep, standartně na ALT nebo když má někdo dlouhý malíček tak může na CTRL, zbytek máte doufám vymazaný !!


V SHOOT zas a znova vše vymazat, attack máte doufám všichni na MOUSE1, next a prevweapon se nepoužívá, jedině jako orientace v OSP menu, takže bez otázek next - šipka dolů a prev - šipka nahoru, autoswitch - OFF !!! (nenasralo by vás třeba, když jste v tlačenici mezi protihráči, které úspěšně drtíte pilkou a najednou se vám to přepne na rail, kterým zblízka trefíte maximálně hovno a oni vás zabijou ? A zabijou vás vlastně díky vašemu spoluhráči, který tam nechal po smrti rail a kterého zabili, protože měl taky zapnutý autoswitch a to zrovna když už málem toho hajzla z cizího týmu zabil raketkou, ano málem, protože nechtěně přešel přes rail s kterým se netrefil a usmažili ho bleskem a ten rail, co tam zůstal, váš tým připravil o 2 fragy, které jste díky autoswitchi odevzdali cizím a dostali se kam ? No do pr**le, bez hvězdiček prdele.) Takže doufám, že to stačilo abyste autoswitch VYPLI !! No nic, pak už tu jsou jenom zbraně, které vymažete !! Ano, rozumíte správně, vymažete !! Takže tam budou samé otazníky, kapišto ?


V MISC - show scores - to se nemění, to je vždy TAB, use item - používá teleporty a medikt, ale to asi víte, takže si ho nabindujte kam chcete, já mám Enter (stejně to nepoužívám), dále je tu nějaký chat - nabindujem si jen team chat, nejlépe na U, normální chat se píše přes konzoli vymazáním dvojtečky a ten zbytek se nepoužívá.


Tak to by bylo nastavení v controls, pak tu máme nějaký System, takže letem světem.


So, teda česky tak, teď jsme v SYSTEMu a v podsekci GRAPHICS.


GL driver - dáme na default, GL extensions na ON, pak už nás zajímá jen Geometric details - HIGH a texture filter - bilinear, to bylo v graphics vše.


V DISPLAY - máme akorát brightness, kterou si nastavíme až ve hře, takže tu necháme být jak je, pak tu je screen size - posuvník posunem co nejvíc doprava.


V SOUND - effects volume - úplně doprava, music volume - úplně doleva (chcete přece vědět, kde je váš soupeř), sound quality - high.


V NETWORK - neděláme nic - všechno má svůj pravý i levý čas.


Teď se ještě podíváme tak na půl oka do GAME OPTIONS :


crosshair - vynecháme teď je levý čas, vypneme - marks on wals, ejecting brass, dynamic lights, sync every frame, force player model, zbytek na ON a draw team overlay - nejlépe upper right.


Tak to by bylo to nejjednodušší hlavní nastavení a teď přichází kouzelník, heh - teda to těžší sem myslel. Takže to těžší začneme tím, že vypadneme z Quaka a něco napíšem v notepadu.



Konfigurační soubor :


Takže už jsme ve Voknech (ne od domu) a vytváříme textový dokument s názvem a.txt, otevřeme si ho a začneme.


Nejprve a tím bych chtěl i začít, si vytvoříme nějaký ten nick (pro LUCKERY jméno). Začneme od barev, barevné jméno si vytvoříme pomocí znaku ^(Alt + 94) a čísla barvy.


Tady jsou barvy :

^0 - černá

^1 - červená

^2 - zelená

^3 - žlutá

^4 - modrá

^5 - tyrkysová

^6 - fialová

^7 - bílá

^8 - oranžová

^9 - šedá


Př. ^0Mr.^1Proper - Mr. bude tedy černě a Proper červeně


Dále si můžeme vytvořit pomalu mizející a zase se objevující jméno, to si vytvoříme pomocí  znaků ^b a ^n takže příklady :


^b^0Mr.^1Proper^n - stejné barvy jako v předchozím příkladě jenom celý nick bude mizet a následovně se objevovat


^b^0Mr.^n^1Proper - obdobné jako u předchozího příkladu, jen bude mizet puze Mr.


Pak je tu ještě možnost vytvořit si blikající jméno, což jsou vlastně dvě střídající se jména oddělená znaky ^f a ^F, takže jen příklad :


^f^1Pozor^F^7Čáp - bude se mi střídat Pozor a Čáp


A nakonec jsem si nechal to nejhezčí a to podbarvená jména, ta stvoříme pomocí znaku ^x a šestimístného čísla barvy. Výhodou je, že si můžeme podbarvit jakoukoli barvou i odstínem jakékoli barvy (nádhera) ty potom vypadají takto (př.) :

^xOO3366^7Hovno - budete mít bílé hovno s modrým podbarvením (fantazii se meze nekladou). Bohužel si ty barvy musíte najít sami, mě se nechtělo. Tady je jen pár, co jsem narychlo stvořil :


sv. zelená   - ^x99FF33

sv. červená  - ^x990033

růžová       - ^xFF3366

sv. modrá    - ^x99CCFF

modrá        - ^x003366

močálová     - ^x336633

tm. zelená   - ^x003300

krémová      - ^xFFFFCC

bílá         - ^xFFFFFF

červená      - ^XFF0000

šedá         - ^X777777


Tak a do a.txt napíšeme :

seta name "xxx" - místo xxx vaše vytvořené jméno pomocí metod, popsaných výše.


Dále si nastavíme model, na ten je příkaz, který si rovnou napíšete na další řádek pod jméno :


seta model "x/y" - místo x doplníte jméno modelu, např. sarge nebo wrack a místo y doplníte typ modelu a ty jsou čtyři - red, blue, default, pm (pm - je pro barevné tělo, budete vypadat jako lentilák)


Př.: seta model "sarge/red"


A pokud jste napsali pm, tak je tu příkaz pro ty barvy :


seta color1 "rhtn" - (r - rail, h - hlava, t - tělo, n - nohy), můžete používat čísla 1-9 nebo pro různé odstíny písmena a - z.


Ještě si nastavíme pohlaví (u Quaka není důležité), ale přece :

seta sex "x" - místo x doplníme buď male - pro muž nebo female - pro ženu


Tak teď by váš a.txt měl vypadat nějak takto :


seta name "Pozor Cap"

seta sex "male"

seta model "slash/pm"

seta color1 "1234"


Teď už vám budu jen stručně vypisovat příkazy a za ně, co způsobují takže :


Nastavení myši


seta sensitivity "0"  - sensitivita myši

seta cl_mouseaccel "0.0"  - akcelerace myši

Tyto dva příkazy je dobré si potom ve hře zkoušet měnit pomocí konzole, do které tyto dva příkazy budete psát akorát bez toho seta (čili otevřete si konzoli - tlačítko hned vedle 1 a nad TABem, vypadá takhle ~ - a pak do ní napíšete /cl_mouseaccel 0.5 nebo /sensitivity 4 bez uvozovek) a pak hledat ta správné čísla (se kterýma se vám bude dobře pohybovat myší a budete se trefovat s railem - začal bych s hodnotami pro sensitivity 4 a pro mouseaccel 0.5 s tím, že u mouse accel nedoporučuju hodnotu větší než 2, protože pak už to dost zkresluje a hrozí, že byste myš prohodili oknem !


Nastavení zbraní a jejich bindování


bind x "weapon 1;cg_fov 110;cg_drawgun 2;ch_crosshaircolor "7";cg_crosshairsize 20;cg_drawcrosshair 8;sensitivity 4"

bind x "weapon 2;cg_fov 110;cg_drawgun 0;ch_crosshaircolor "7";cg_crosshairsize 20;cg_drawcrosshair 8;sensitivity 4"

bind x "weapon 3;cg_fov 110;cg_drawgun 0;ch_crosshaircolor "7";cg_crosshairsize 20;cg_drawcrosshair 8;sensitivity 4"

bind x "weapon 4;cg_fov 110;cg_drawgun 0;ch_crosshaircolor "7";cg_crosshairsize 20;cg_drawcrosshair 8;sensitivity 4"

bind x "weapon 5;cg_fov 110;cg_drawgun 0;ch_crosshaircolor "7";cg_crosshairsize 20;cg_drawcrosshair 8;sensitivity 4"

bind x "weapon 6;cg_fov 110;cg_drawgun 0;ch_crosshaircolor "7";cg_crosshairsize 20;cg_drawcrosshair 8;sensitivity 4"

bind x "weapon 7;cg_fov 98;cg_drawgun 0;ch_crosshaircolor "7";cg_crosshairsize 20;cg_drawcrosshair 1;sensitivity 3"

bind x "weapon 8;cg_fov 110;cg_drawgun 0;ch_crosshaircolor "7";cg_crosshairsize 20;cg_drawcrosshair 8;sensitivity 4"

bind x "weapon 9;cg_fov 110;cg_drawgun 0;ch_crosshaircolor "7";cg_crosshairsize 20;cg_drawcrosshair 8;sensitivity 4"


Vysvětlivky :


Místo x si doplňte písmeno (nebo číslo) okolo vašich pohybových kláves (čili kolem ESDF), které chcete pro zbraň, kterou tam už máte napsanou (weapon 1 - pilka, weapon 2 - machine gun, weapon 3 - brokovnice, weapon 4 - granátomet, weapon 5 - rakeťák, weapon 6 - lightning, weapon 7 - rail, weapon 8 - plasma, weapon 9 - big fucked gun - BFG).

cg_drawgun může mít hodnoty 0 - skrytá zbraň, 1 - pohyblivá zbraň, 2 - statická zbraň

cg_fov - zorný úhel pohledu hodnoty už tam máte, ale můžete si jej změnit podle sebe ch_crosshaircolor - barvy od 1-9,

cg_drawcrosshair - zadávejte čísla od jedné do devíti (0 - bez crosshairu, 1 - křížek, 2 - prázdný křížek, 3 - vyplněný kruh s tečkou, 4 - to samé jak trojka, akorát bez výplně, 5 - tečka, 6 - kruh s křížkem, 7 - křížek trochu tenčí a delší než jednička, skoro to nepoznáte, 8 - prázdný křížek s tečkou uprostřed, 9 - tečka a okolo má jakési dva patvary).

cg_crosshairsize - velikost crosshairu, default je 25, doporučuju tak 30 a u barevných teček až 45.

sensitivity - už znáte, pokud však budete měnit fov. Meřítko je asi 23:1 (když zmenšíte fov, ve kterém jste našli svoji sensitivitu o 23, tak sensitivitu byste měli zmenšit o 1, ale není to pravidlo, musíte zkoušet).


Další příkazy :


Poznámka k dalším příkazům - pokud jste nějaký příkaz už psali v bindech zbraní, zbytečně ho neopisujte.


seta ch_crosshaircolor "7" - nastaví barvu zaměřovače, barvy zadávejte čísly 1-9 nebo v hex.

seta cg_crosshairsize "20" - velikost zaměřovač

seta cg_drawCrosshair "8" - typ zaměřovače 0 - 11

seta cg_fov "110" - velikost zorného úhlu

seta cg_zoomfov "50" - nastavení velikosti zorného úhlu zoomování

seta cg_oldRail "0" - starý efekt railu

seta cg_oldplasma "1" - starý efekt plasmy

seta cg_oldrocket "0" - starý efekt rakety

seta cg_oldGrenades "0" - starý vzhled granátů

seta cg_altgrenades "1" - umělecký vzhled granátů, jdou lépe vidět

seta cg_altLightning "0" - jiný efekt shaftu (u lightning gun)

seta cg_altPlasma "0" - jiný efekt plasmy (na nic, když po vás střílí, tak nic nevidíte)

seta cg_noprojectiletrail "1" - 1 zapíná, 0 vypíná kouř za raketou a granáty

seta cg_nomip "2047" - i při vysokém picmipu můžete mít efekty zbraní jako kdyby byl na 0

seta r_railWidth "1" - nastaví průměr kroužků paprsku railu

seta r_railCoreWidth "3" - nastavení tloušťky hlavního paprsku railu

seta r_railSegmentLength "10" - nastavení vzdálenosti kroužku railu jak daleko budou od sebe

seta cg_railTrailTime "50" - nastavení doby zobrazení střely railu

seta cg_autoswitch "0" - vyp. automatické přehazování zbraní

seta cg_teamrails "0" - vyp. zobrazení barvy railu podle teamu

seta cg_truelightning "1" - efekt, který vykreslí paprsek shaftu jako při pingu 0, doporučuju 1


Nastavení grafiky :


Nejdůležitější nastavení, hra se znatelně zpřehlední :

seta r_mapoverbrightbits "4" - zjasní barvy textur v mapě

seta r_overBrightBits "1" - dodá kontrast texturám

seta r_gamma " 0.893750 " - gamma obrazu

seta r_dynamiclight "0" - vyp. efekt světel

seta r_drawSun "0" - vyp. sluníčko :o)

seta r_fastsky "1" - 1 vyp. oblohu, při 0 je vidět skrz teleporty

seta r_flares "0" - vyp. ohníčky

seta r_intensity "1" - kontrast obrazu

seta r_displayRefresh "100" - obnovovací frekvence monitotu, berte ohled na to, kolik zvládne váš monitor při dáném rozlišení !

seta r_vertexLight "1" - kvalita nasvícení (1 nebo 0)

seta r_mode "4" - rozlišení monitoru, "3" pro 640x480, hodnota "4" pro 800x600 "6" pro 1024x768

seta r_depthbits "16" - hloubka barev

seta r_colorbits "16" - hloubka barev

seta r_texturebits "16" - hloubka textur

seta r_detailtextures "0" - detaily textur

seta r_picmip "99" - kvalita textur, čím vyšší hodnota tím menší kvalita, ale větší přehlednost

seta r_subdivisions "20" - nastavení hran, větší hodnota, větší hrany


Nastavení zvuku :


seta s_doppler "1" - zap. dopplerův efekt, pokud je vám nepříjemný zvuk např. prolétající rakety, dejte "0"

seta s_khz "22" - tuto hodnotu můžete nastavit také na 11 poř. na 8

seta s_ambient "0" - vyp. okolní zvuky v mapě

seta s_compression "0" - vyp. kompresi zvuku

seta cg_footsteps "1" - zapíná zvuky kroků enemy


Serverové nastavení :


seta rate "8000" - jeden z nejdůležitějších příkazů ovlivňujících ping a packetloss. Je to rychlost přenosu dat mezi vámi a serverem. Lan : 25000, Modem : 3000-5000, ISDN : 6000-8000.

seta snaps "40" - nastavuje se podle nastavení serveru sv_fps.

seta cl_maxPackets "60" - počet packetů poslaných od klienta na server. Lan : 100, ISDN : 60, MODEM : 30, OSTATNÍ : 60.

seta cl_timenudge "-15" - dodává mi lepší pocit z pingu. Funguje nejvíc hodnota -30. Důležité je nastavovat záporné hodnoty, jinak si ping ještě zhoršíte. Pouze na lanu je zakázáno na všech turnajích používat hodnotu menší než 0.

seta cl_packetdup "0" - V případě, že máte problémy například s vypadáváním zvuku, nebo s trhavým pohybem, můžete nastavit na 1 (víc je zbytečné), ale jinak je hodnota 0 povinností.

seta sv_strictAuth "1"

seta cl_punkbuster "0"

seta sv_punkbuster "0"

seta sv_floodProtect "0"

seta com_maxfps "125" - nastavení FPS

seta sv_fps "125" - nastavení FPS

seta sv_pure "1"

seta cg_smoothclients "0" - pomáhá vyhladit pohyb protihráčů. Doporučená hodnota 0.


Nastavení vzhledu vašeho Q3A :


seta cg_smoke_sg "0" - vypíná kouř

seta cg_simpleitems "1" - vyp. 3D točísí se zbraně a itemy

seta cg_marks "0" - vyp. stopy po střelách na stěnách

seta cg_gibs "0" - vyp. odlétávající kusy masa při zabití

seta com_blood "0" - vyp. krev

seta cg_brassTime "0" - vyp. zobrazení odlétávajících nábojnic

seta cg_draw3dicons "0" - vypíná 3D ikonky na status baru

seta cg_crosshairHealth "0" - vyp. zbarvování zaměřovače podle zdraví

seta cg_crosshairPulse "1" - zap. pulsování zaměřovače, když seberete item

seta ch_drawSpeed "0" - vyp. zobrazení měřiče rychlosti, "1" v pravém horním rohu, "2" nad crosshairem, "0" nezobrazuje

seta cg_drawTimer "1" - zap. zobrazení časomíry

seta cg_drawFps "1" - zap. zobrazení měřiče FPS

seta cg_drawPing "1" - zap. zobrazení měřiče pingu

seta cg_Lagometer "1" - zap. zobrazení lagometru

seta cg_drawFriend "1" - v teamplay zobrazuje nad spoluhráčem žlutý trojuhelník

seta ch_drawFollow "1" - zobrazuje nápis folowing, když někoho spectujete

seta ch_drawWeaponSelect "1" - zap. zobrazení výběru zbraní

seta cg_drawHUD "1" - zap. zobrazení HUDu

seta cg_ammocheck "1" - nedovolí přehodit na vybitou zbraň, popř. po vystřílení všech nábojů, přehodí na jinou zbraň

seta ch_drawPickupItems "1" - napíše vám co, když jste právě něco sebrali

seta ch_fragMessage "1" - zobrazovaní zprávy, že jste někoho fragovali

seta cg_drawRewards "1" - zap. ohlášení odměny např. Excellent

seta cg_drawAttacker "0" - vyp. zobrazeni ikony utočníka (méně bordelu na obrazovce)

seta cg_drawCrosshairNames "1" - zap. zobrazení jmen u zaměřovače

seta cg_drawStatus "1" - vyp. statusbar, nechte na "1"

seta cg_drawicons "0" - vyp. ikony

seta cg_drawKiller "0" - vyp. zobrazení ikony toho, kdo vás "zabil"

seta cg_damageDraw "1"

seta cg_drawAmmoWarning "0" - vyp. zobrazení varování, že vám dochází ammo

seta cg_statScrollTime "99999" - rychlost konzole

seta cg_scorePlums "0" - vyp. takový ty pohupující se čísílka - skóre, když někoho fragnete

seta cg_shadows "0" - vyp. stíny

seta ch_Obituaries "1" - zap. oznámení o tom, že jste někoho fragovali

seta cg_forcemodel "0" - vyp. nastavení, že mají spoluhráči stejný model jako vy

seta cg_forcecolors "0" - vyp. nastavení, že mají spoluhráči stejnou barvu jako vy


OSP nastavení :


seta cg_enableosphud "1" - zap. OSP hud

seta ch_StatusbarFormat "1" - styl statusbaru (myslím, že můžete od 0 do 12)

seta ch_statusbarStyle "1" - vzhled statusbaru 0 - 12

seta ch_WeaponSwitch "1" - nas. vzhled změny zbraní 0-9

seta ch_ColorLocations "1" - zap. používání barevného zvýraznění lokace, kde se nacházíte v teamoverlay nebo ve teamchat (red a blue)

seta ch_PickupItem "1" - zap. zobrazení sebraného předmětu

seta ch_TeamBackground "0" - vyp. pozadí u teamchatu

seta cf_WeaponSwitch "26x26" - velikost zobrazení změny zbraní

seta cf_Statusbar "20x20" - velikost statusbaru

seta cf_WeaponName "10x10" - velikost názvu zbraně

seta cf_Scores "10x10" - velikost skore v prav. dolním rohu

seta cf_Fragmsg "6x6" - velikost Frag message

seta cf_AmmoStatusBar "8x8" - velikost ammo status baru

seta cf_Following "12x12" - velikost nápisu Folloving, když někoho spectujete

seta cf_Vote "10x14" - velikost nápisu votování

seta cf_TeamCrosshairHealth "12x12" - velikost infa o zdraví a armoru spoluhráčů u zaměřovače

seta ch_TeamCrosshairHealth "1" - zap. info o spoluhráčích u zaměřovače - zdraví a armor

seta ch_crosshairTeamInfo "1" - zapíná info o spoluhráčích u zaměřovače

seta cf_CrosshariNames "12x12" - velikost jmen u zaměřovače

seta cf_TeamOverLay "6x11" - velikost teamoverlay

seta ch_Teamoverlay "p12n h/aw l" - pořadí věcí zobrazujících se ve teamoverlay, p-powerup, 12n-jméno hráče, h-zdraví, a-armor, w-zbraň, l-lokace

seta cf_TeamChat "6x10" - velokost teamchatu

seta ch_InverseTeamChat "1" - převrátí okno teamchatu, při nastavení na 1 se poslední zpráva zobrazuje nahoře

seta cf_PickupString "6x6" - velikost nápisu při sebrání itemu

seta cg_deadbodyfilter "1" - nezobrazuje "mrtvého" protivníka :o)

seta ch_3wavefont "1" - zap. alternativní font písma

seta ch_weaponList "1" - zap. nabídku zbraní

seta ch_weaponListBackground "1" - zap. pozadí u nabídky zbraní

seta ch_weaponListDrawAll "0" - umožní vidět v nabídce zbraní všechny zbraně


Ještě pár důležitých nastavení :


seta cg_bobup "0" - vyp. kolébavé pohyby hráče (např. když běháte a skáčete)

seta cg_bobpitch "0" - vyp. kolébavé pohyby hráče (např. když běháte a skáčete)

seta cg_bobroll "0" - vyp. kolébavé pohyby hráče (např. když běháte a skáčete)

seta cg_runpitch "0" - vyp. kolébavé pohyby hráče (např. když běháte a skáčete)

seta cg_runroll "0" - vyp. kolébavé pohyby hráče (např. když běháte a skáčete)

seta cl_run "1" - zap. funkci still run

seta cg_q3compscoreboard "1" - rozsšíří tabulku skóre o několik položek

seta cg_showplayerlean "0"

seta g_synchronousClients "0" - sjednotí pohyby hráčů (žere trochu fps)

seta cg_useScreenShotJPEG "1" - nastaví formát screenshotů ja JPEG místo tga

seta com_hunkMegs "96" - využití operační paměti

seta com_soundMegs "16" - využití operační paměti

seta com_zoneMegs "24" - využití operační paměti

seta cg_autoAction "2" - při "2" automaticky ukládá screenshot při ukončení zápasu, "4" nahrává demo po dobu zápasu, "6" oboje najednou

seta cg_enemymodel "tankjr/pm" - nastaví enemymodel /pm umožní nastavení svítivé barvy na enemy

seta cg_enemycolors "iiii" - nastavení barvy enemy



Bindování


Nabindovat si můžete prakticky cokoli, takže tady jsou jen příklady.


bind leftarrow "menuleft" - první tři bindy jsou na OSP menu, které jsem vám slíbil při nastavování přehazování zbraní někde výše

bind rightarrow "menuright"

bind END "menu" - klávesou END (v quakovi) otevřete OSP menu


bind z "+button5" - použití hooku

bind BACKSPACE "disconnect;quit" - rychlé odpojení a vypnutí hry

bind HOME "reconnect" - přepojení u hraní přes inet

bind o "cv promode 1" - zapne CPM

bind p " cv promode 0" - vypne CPM

bind i "screenshotjpeg" - screenshot

bind n "autorecord" - nahrávání dema

bind m "stoprecord" - vypnutí nahrávání dema

bind u "messagemode2" - team chat

bind F1 "vote yes" - votování "ano"

bind F2 "vote no" - votování "ne"

bind F3 "say ^1sry" - příklad hlášky


Bindy na numerce - na numerku si můžete nabindovat třeba votování, abyste nemuseli pořád vypisovat do konzole :o) :


bind kp_end "callvote mode 5 pro-q3dm6" - CA v pro-q3dm6

bind kp_downarrow "callvote mode 3 pro-q3dm6" - TDM v pro-q3dm6

bind kp_pgdn "callvote roundlimit 10" - počet kol v CA 10

bind kp_leftarrow "callvote mode 0 q3dm17" - FFA v q3dm17

bind kp_rightarrow "callvote mode 1 ztn3tourney1" - 1vs1 v ztn3tourney1

bind kp_home "callvote timelimit 10" - časový limit 10

bind kp_uparrow "callvote timelimit 15" - časový limit 15

bind kp_pgup "callvote fraglimit 50" - počet fragů 50

bind kp_ins "callvote instagib 1" - instagib

bind kp_del "callvote map_restart" - restart kola

bind kp_5 "callvote mode 1 pro-q3dm6" - 1vs1 v pro-q3dm6

bind DEL "vid_restart" - RESTART GRAFIKY!!! (důležité)


Team chat binds : 


bind 1 "say_team ^1!!^9NEED WEAPON^1!!"


Příklad teamových hlášek s proměnnými. Rozhodně vyzkoušejte !! Jsou dobré v tom, že nemusíte mít nabindované spousty hlášek o tom, co jste právě sebrali, nemusíte při zabíjení enemy hledat, kdo je nejblíž a psát to do konzole.


bind 2 "say_team ^1Available ^2>^3#i^2<"

bind 3 "say_team ^1Taken ^3>^3#p^3<"

bind 4 "say_team ^1HELP ^3>^3#F^3<"

bind 5 "say_team ^1Umírám ^3>^3#a/#h/#w^3<"


Proměnné :


#A - napíše kolik máte právě brnění

#a - to samé jako velké A, akorát že se zbarví podle toho kolik ho máte

#C - místo, kde jste naposledy umřeli

#D - napíše jméno toho hráče, který na vás naposledy skóroval (zabil vás)

#F - nejbližší přítel

#H - vypíše kolik máte zdraví

#h - to samé jako velké H, akorát že se zbarví podle toho kolik ho máte

#I - nejbližší volná věc (brnění, zbraň, powerup, megahealth), musíte se na tu věc dívat

#K - to samé jako #I, akorát se to týká nábojů

#L - místo, kde právě jste

#M - náboje, které potřebujete do zbraně (musíte mít od 0 do 5)

#P - věc, kterou jste naposledy vzali

#R - nejbližší volné zdraví nebo brnění, musíte se na něj dívat

#T - poslední hráč, do kterého jste střelili

#U - seznam powerupů, které vlastníte

#W - zbraň, kterou zrovna držíte v ruce


Tak a teď když už máme celý a.txt hotový, tak to vše uložíme a přejmenujeme na a.cfg, pozor aby vám tam XP nenechala tu koncovku txt, musí to být a.cfg ne a.cfg.txt. Přejmenovaný a.cfg zkopírujeme do složky s OSP (jmenuje se osp) a spustíme Quaka.


Po spuštění Quaka (v OSP modu) si otevřete jakoukoli mapu, otevřete si konzoli a napište exec a.cfg, pak ji zavřete a zmáčkněte klávesu na které máte nabindovaný restart grafiky, pokud nemáte, tak opět otevřete konzoli a napište /vid_restart. Nic moc že ? Vypadá to hůř, než nějaká dvoumegová tahová strategie, ale zaručuju vám, že pokud se v takovémhle Quakovi naučíte hrát, tak se citelně zlepšíte minimálně tak o 40%. Zkuste si tam hodit nějakého bota a myslím, že ten, kdo si ho nevšimne, tak je LUCKER. Pokud to máte moc tmavé, tak si v options system display nastavte větší hodnotu brigthness a zkuste si zahrát. Pokud jste ty hodnoty seta do vašeho a.cfg kopírovali přímo odtud, tak musíte smazat všechny ty popisy i s pomlčkami a každé seta (nebo bind) musí být na novém řádku, nesmí být za sebou.



Hrajeme


Pokud nemáte možnost hrát přes inet, tak doporučuju hrát přes LAN. No ono se řekne přes LAN, že, ale máte dost možností, kde si zahrát přes LAN - začneme to rovnou od Základky, drtivá většina ZŠ už dnes poskytuje dostatečné množství PC s dostačujícím výkonem, na který Quake moc velký nárok nemá (minimum je třeba pentium 233MHz, MMX procesor, video karta pouhých 8MB, ramka 64MB, 70MB volného nezkompresovaného HDD, CD-ROM 4×, direct 3.0 a kompatibilní myš s klávesnicí), takže pokud máte možnost ve škole, zkuste přemluvit učitele, ředitele ať vás tam některé dny po škole nechají, protože není nic lepšího než hrát přes LAN TDM - to nemá chybu !!. No, pokud však ředitele nepřemluvíte nebo ve škole nemáte PC, ale máte je doma tak se s kamarády složte a v nějakém PC shopu si kupte Hapku (nevím jak se to jmenuje odborně), nebo bezdrátové Wi-Fi a můžete síťovat, když ani to nevyjde, tak můžete ještě třeba zkusit vyhledat na inetu, protože tam se nabízí spousty lidí kteří LAN party pořádají, ale nemají k tomu dost lidí a hledají právě takové, jako jste vy.


Pak už jen naložíte do auta PC (ovšem musíte mít síťovou kartu) a hurá na LAN party !! Pokud už však ani tohle nevyjde, je tu jedna alternativa, a to, že si stáhnete chytrého bota, podle mě jeden je opravdu bez chyby, jmenuje se Spiter Bot (určený pro 1v1), strafuje, circle jumpuje, rocket jumpuje, a aim mu můžete nastavit od 50 do 100%, mám ho doma na trénink a myslím, že lepšího protihráče jsem ještě nepotkal. Ono to je vlastně mód (něco jako OSP), ve kterém je balíček 5 botů. Sice už nevím, odkud jsem ho stáhl, ale když mi napíšete mail na b.tw1st@seznam.cz, tak vám ho můžu poslat (má necelé 2.5 MB), takže no problem. Pokud máte doma ten inet a chcete přes něj hrát, tak nejlepší je to přes Gamezone.cz, tam už vám dají podrobné informace co proto musíte udělat, takže to už psát nebudu.



Teď přichází na řadu strategie.


1) FFA (free for all) - už klasika, všichni proti všem. Jednoduše nemáte přátele, ale jenom nepřátele. Tady se vyplatí taktika Hunter, chodíte po mapě a posloucháte, kde jsou soupeři a když jste si jisti, že tam někdo je, tak ho překvapíte a zabijete (i když třeba v dm17 moc překvapit nejde), pak je další taktika ta se jmenuje Camper, to znamená že nějaké frakventované místo třeba s power-upem, obsadíte a zabíjíte všechny, kdo tam tudy projdou až do vlastní smrti (ono se zdá, že to není moc výhodné, ale když zvolíte dobré místo a umíte dobře načasovat útok, tak je to skoro jistá výhra, ale na velkých mapách to pravda moc nejde). Pak se nabízí ještě taktika Progressive Attack nebo-li postupný útok nebo taky tzv. útok ze dveří, ten se provádí tak, že nebojujete přímo tváří v tvář, ale z nějakého jiného místa, čili že na soupeře např. vykouknete z nějaké jiné místnosti, trefíte soupeře railem a zalezete zpátky do nějakých dveří, čili že soupeř neví co bude dál jestli vylezete znova z těch samých dveří nebo jste šli pryč, protože máte málo zdraví, nebo a to je náš případ, my si ho nadběhneme tam, kam asi proti hráč směřuje, čili např. ke zdraví, brnění, power-upu, ale jinou cestou než on, a tam ho překvapíme rychlým útokem třeba s Lightningem, nebo ho znova jen ze dveří škrábneme railem a zas třeba si nadběhneme nebo z těch samých dveří ještě vyběhneme s rocketem, tahle taktika je podle mě nejúspěšnější v tom, že nikdy není stejná (dobře se praktikuje v dm6). Ovšem úplně nejlepší je tyto tři taktiky střídat, to potom soupeři neví co si mají myslet.


Pak je tu potom ještě ani ne taktika, jak spíš podvod - tzv. Conspiracy, česky spiknutí. Jak už to vyplývá z názvu, to se více lidí spikne proti jednomu, většinou tomu, kdo vede. Ale tohle bych nechtěl podporovat, protože je to opravdu humus, věřte mi, už jsem to zažil. Doufám že nemusím připomínat ať sbíráte pořád zdraví a brnění a hlavně si časujte objevení power-upů.


2) CTF (capture the flag) - další klasika, máte dva týmy, obvykle red a blue a každý z týmu se snaží ukořistit vlajku cizího týmu a donést ji do své základny, kde ovšem musí mít svoji vlajku. Takže zase něco málo o taktice - obvykle to bývá tak, že polovina brání a polovina útočí a snaží se sebrat nepřátelskou vlajku - to je klasika. Pak je tu ještě jedna, kterou bych chtěl popsat, já jí říkám Na beton - spočívá v tom, že celý tým se po zuby vyzbrojí a vydá se pro nepřátelskou vlajku, kterou by měl bez pochyby sebrat, protože to nepřítel nečekal, takže po cestě potkáte utočníky druhého týmu, ty zabijete (pokud je nepotkáte, tak dál než do poloviny mapy nechoďte a ujistěte se, že vás nějak neobešli - pokud neobešli, tak na ně počkejte a s celým týmem je zabte a až poté pokračujte pro vlajku), oni (ti mrtví útočníci) se sice objeví ve svoji základně, ale bez zbraní, a to chceme, tak teď jsme v nepřátelské základně a zabíjíme a kradem vlajku, jestli nějací protihráči utekli pro vaši vlajku, tak je nechte (to by bylo úplně nejlepší, protože v základně jich zbude míň a tak je lépe pobijete, a ty co prchli pro vaši vlajku, stejně v přesile potkáte při cestě nazpět). Seberte tedy tu vlajku a vraťte se zpět na základnu, cestou doplňujte zdraví a brnění, pobijte uprchlíky s vaši vlajkou a máte bod, a tato taktika má výhodu, když se hraje na krátký časový limit, protože jestli ano tak můžete doslova a s celým týmem zabetonovat základnu až dokonce hry a kdyby soupeř dorazil s celým týmem, tak jednoho vyšlete ať jim vezme vlajku (ale pozor - ti co zůstali, musí pobít maximum, protože ten jeden by je potkal při cestě zpět).


To je asi vše k taktice v CTF, možná ještě - protože se nehraje na zabití - tak byste si mohli nabindovat sebevraždu, kdybyste náhodou byli daleko od základny a někdo by vám kradl vlajku, tak není nic lehčího než zmáčknout čudlík a objevit se v základně (ale pozor - má to háček, objevíte se beze zbraní a bez brnění). Tady je příkaz do toho vašeho textového souboru : seta bind x "kill" - místo x si dejte klávesu, na kterou sebevraždu chcete. Můžete i příkaz napsat do konzole bez toho seta.


3) TDM (team death match) - team proti teamu, opravdový masakr, tady tenhle typ hry je opravdu návykový, je zde mnoho taktik, takže budu jen stručný a určitě tady nenapíšu všechny. První taktika je taková, že se tým rozdělí na Huntery a Campery, které jsem už popsal v FFA, čili se rozdělí do stejných silových skupinek, je jedno kolik jich je, a třeba můžou chodit dva hunteři a zabíjet koho potkají a taky se snaží camperům do místnosti, kde campují, natahat nějaké ty soupeře. Tak to je stručně jedna z nich pak tu jsou skupinový Hunter a skupinový neboli grupen camping, to je to samé jako Hunter a Camper v FFA akorát, že roli hraje teamová domluva a učástní se ho celý team - žádné rozdělování.


Pak se hraje tzv. na návnady, a to tak že celý tým se rozdělí na jednotlivce, chodí po mapě tak aby nebyli daleko od sebe, a když někdo potká třeba dva soupeře nebo někoho lepšího koho nezvládne sám, tak se hlavně snaží přežít a zavolat team, který není daleko a tak okamžitě dorazí a společně dobijete soupeře (tady se zvlášť hodí automatické hlášky, které jsem vám tady nahoře někde napsal). Taky taktika Průzkumník je dobrá, to chodí jeden spoluhráč v popředí a za ním je v závěsu zbytek teamu a když třeba např. dva protihráči spatří "jenom jednoho soupeře" tak se na něj vrhnou, ale to ovšem neví, že má v závěsu celý team, který už o nich ví a vyráží dopředu.

Taky nemusíte vůbec taktizovat a hrát jakože každý za sebe, ale horší to je, když protihráči taktiku používají. To by byla ta hlavní taktika pak už to jen závisí na schopnostech a sehranosti teamu, který může mít svoji taktiku, které je se třeba přizpůsobit a improvizovat. Doufám že nemusím zdůrazňovat, že v tomto typu hry je převelice důležité, abyste používali automatické hlášky pro domluvu v teamu (ne zase přehánět, protože pak by vás mohli přestat vnímat), dále pak si rovnoměrně v teamu rozdělovat zbraně, kdo s kterou to dobře umí (ne hlavně, aby jeden váš spoluhráč měl všechny zbraně od brokovky až po rail a pořád by je sbíral a někdo druhý z teamu aby chodil jen s pilkou a marně se dovolával NEED WEAPON - ten kdo tak nehledí na team, do něj nepatří, protože potom např. zhebne a nikdo nemá nic).


Nejdůležitější a na to bych chtěl upozornit - to jsou bitvy o power-upy (např. Quad-damage), tady je třeba si dobře hlídat dobu, kdy se objevují a asi přibližně 15 až 20 sekund před jeho objevením by měl někdo z týmu (nejlépe určený) upozornit na jeho objevení a tým by tam měl 5 sekund před skutečným objevením zakempovat a hlídat si ho a měl by se určit z teamu ten, kdo má nejvíc zdraví, brnění a má ZBRAŇ !! - ne že nějaký úchyl s pilkou vezme Quad damage, udělá jeden skok a zabijou ho. Ovšem pokud tam v té době nikdo takový nebude, tak ho musí vzít třeba i ten úchyl s pilkou (pořád lepší než soupeři), hlavně ho nenechávejte jen tak soupeři, tyto bitvy většinou svědčí o tom, jaký je team. Takže hodně teamové práce !


Tyto taktiky a rozdělování kdo co bude hlídat a třeba případné dobindování hlášek se většinou volí a zkoušejí ve warmupu, tam je třeba si to pořádně ujasnit a vyříkat (hlavně to nezkoušejte s boty, ti vám toho moc neřeknou). Po ujasnění je třeba to vyzkoušet a následně to doladit (např. kvůli soupeřově taktice). Tak a to je vše, hlavně nezapomínejte na to, že i silní protihráči, kteří neví co to taktika je, tak na váš TEAM nemají !!


4) CA (clan arena) - tento typ hry moc nehraju a proto i popis tak vypadá - to už zas není taková klasika, je to na způsob TDM, ale s tím, že na začátku máte všechny zbraně (které jsou normálně v té mapě dostupné), 125 zdraví (po 25sec klesne na 100) a 200 brnění, další změna oproti normálnímu TDM je ta, že v celé mapě jsou odstraněny všechny zbraně, náboje, power-upy, zdraví, brnění a vlastně všechno co můžete zvednout (čili i zbraně po mrtvých), z čehož plyne, že máte vše omezené (obdoba u Counter Striku kde taky není zdraví a po smrti nehrajete, čekáte na další kolo). Hraje se buď na body nebo na kola, způsob bodování neznám, takže příznivci tohoto modu mají smůlu, kolo prohraje ten tým, kterému nezůstane ani jeden hráč (jako counter strike, když se nehraje na bomby).


Další velice důležitá odlišnost od normálního TDM je ta, že vám neublíží vlastní zbraně, což sebou přináší velké možnosti využití, hlavně ovšem logicky na rocket jumpy, které bych chtěl ještě níže blíže popsat (pokud nezapomenu). Tento typ hry je proto velmi kreativní a bez hranic. Takže to je něco jako freestyle. Jinak co jsem viděl videa, tak profíci to hrajou jako TDM, čili opět podobné taktiky jako TDM a důležité v tomto typu hry je to, že se tam musíte a díky rocket jumpům i můžete pohybovat rychle, i když tady je zase jeden problém, a to ten, že vlastně když skočíte, tak pravidelnou dráhu, čili že soupeř ví, kam dopadnete a tak vám tam pošle raketku, ale to se dá ještě zvládnout třeba odražením pomocí raketky od zdi, ale horší případ a ten se profíkům stává často a to je ten, že je v tom pravidelném, lehce předvídatelném letu sejmou railem, tento problém se řeší pomocí tzv. CPM pro módu. Tím bych skončil o CA a teď něco o tom CPM modu (příznivci CA prominou).


5) CPM - (challenge pro mode) - tento mod byl navržen pro opravdové profíky, ti kdo to v něm umí, jsou opravdu machři. Většina těch co to v něm neumí, říkají, že je to krok zpět k quake world nebo quake 2, protože v tomto modu se používají vymoženosti, které byly v předchozích quacích ale v Q3A už ne. Ještě než vypíšu všechny změny, které se projeví po spuštění CPM, tak je třeba říct, že se dá použít v každém typu hry nejen CA, ale třeba 1v1, který si schovávám nakonec. Tak a tady jsou ty změny (mezi normálním Q3A a zapnutým CPM) :


a) Fyzické změny


Fyzické změny byly zavedeny proto, aby hráči mohli mít větší kontrolu nad pohybem své postavy a hlouběji prožívali hru, a také se tímto otevřely nové možnosti pro triky.


Vzduchová kontrola - často si někteří hráči myslí, že byla změněno i vzduchové zrychlení, ale to jsou na omylu, to je v tomto modu stále stejné. Ve vzduchové kontrole se změnily dvě hlavní věci a to zaprvé - když v letu držíte nějakou směrovou šipku (dopředu, dozadu, levé nebo pravé strafe - (pozor ne najednou) tak se ve vzduchu pohybujete daným směrem. A zadruhé - když držíte najednou dvě směrové šipky, tak byste měli získat větší rychlost než normálně, toto doporučuju používat u strafe jumpů (měl bych je popsat dole na závěr).


Zemní zrychlení (když chodíte nebo běháte po zemi) - se zvětšilo z 10 na 15, toto zrychlení pomáhá při rozběhávání, tím se celkově zrychlí hra (ne však maximální rychlost). Je to asi jako kdybyste prodali Trabanta a koupili Škodu 120 => škodovka se vám rozjede rychleji. A aby se to zrychlení ještě zvětšilo, tak tvůrci zvedli i tření podlahy z 6 na 8, což vám znatelně pomůže např. při změně směru.


Double-jumping (dvojtý skok) - toto je třeba jeden z triků z Q2. Dělá se tak, že se postavíte blíže k nějaké hraně, skočíte na ni a rychle hned při prvním kontaktu s ní se znova odrazíte. Dobře je to vidět třeba když skáčete schody. Toto částečně existuje i v normálním Q3A a to když skáčete skrz teleporty, respektive skočíte do něj a v pravou chvíli v teleportu skočíte znova a měli byste skočit o něco výše, ovšem s CPM je tento jump skrz teleporty masakrální záležitost.


b) Toto byly Fyzikální změny, první z šesti dalších změn, teď přichází na řadu změny v přehazování zbraní :


U přehazování zbraní byla odstraněna doba čekaní (450 ms) ovšem nepleťte si dobu přehazování s dobou dobíjení, ta je pořád stejná, ale dá se obejít nastavením "Allow switch" nastavení - akorát problém, že jsem nezjistil, jak se zapíná, kdyby to náhodou někdo věděl ať mi prosím pošle maila. Ve zkratce - toto nastavení způsobí, že můžete přepnout na jinou zbraň ještě dřív, než se ta, z které přepínáte dobije, to se hodí například u railu, který dobijí opravdu dlouho (cca 2sekundy) a pak až za ty dvě vteřiny si ji přepnete zpátky (doba nabíjení je však stejná - zbraň se dobíjí v pozadí, jenom vám to dovolí přehodit na jinou zbraň).


c) Další nastavení jsou nastavení jednotlivých zbraní, tady jsou :


Pilka - knockback pilky se zmenšil na polovinu


Machinegun - poškození je 5 ve všech typech hry (TDM, CTF atd.) a balíčky nábojů obsahují pouze 25 nábojů místo normálních 50.


Brokovnice - počet střel v jednom broku se zvýšil na 16 místo původních 11, poškození se zmenšilo na 7 místo původních 10 a rozstřel se zvýšil na 900 z 700, knockback se zvýšil o 35% a maximální počet broků je 100 (norm. 200).


Granátomet - zvýšila se rychlost dobíjení na 600 z 800 a maximální počet granátů se zmenšil na 100.


Raketomet - rychlost rakety se zvětšila z 900 na 1000, maximální počet raket je 100, a knockback se zvýšil o 20% (nemá efekt na rocket-jumping).


Lightning Gun - knockback se zvýšil o 55%.


Railgun - maximální počet střel se zmenšil na 100, a balíček nábojů dodává pouze 5 nábojů.


Plasma gun - knockback se zmenšil 0.5 a poškození na 15 místo 20.


d) Další změna je v systému brnění :


Brnění neubývá na 100 jak jsme zvyklí, ale zůstane vám tolik kolik si nasbíráte (max. 200).


Červené brnění chrání 75%, žluté brnění chrání 60%.


Červené brnění při zvednutí dává 150 jednotek max. do 200.


Žluté dává 100 a můžete s ním nasbírat max. 150, pokud máte méně než 121 (čili pokud máte třeba 121 jednotek brnění, tak žluté brnění vzít nemůžete, ale pokud máte 120 jednotek brnění, tak při sebrání žlutého vám to doplní do 150).


Malé pláty brnění (shards armor) vám dodávají 2 jednotky.


e) Další změna je v znovu objevování věcí :


Znovuobjevení zdraví a nábojů po sebrání je 30 sekund, všechny power-upy se objevují po 60 sekundách s vyjímkou battlesuit ten po 120.


Zbraně se objevují po 15 sekundách v FFA a 1v1, a po 30 sekundách v teamových hrách.


Megahealth se objevuje 20 sekund po jeho vypršení (čili když mám 100 zdraví a vezmu ho, tak mám 200 a 20 sekund po tom, co mi zdraví klesne zpět na 100, se megahealth objeví a když ho vezmu, třeba když mám 4 zdraví, tak opět 20 sekund potom, co mi klesne na 100, tedy podstatně rychleji než v prvním případě).


V neposlední řadě je objevování klientů (čili vás), když vás zabijou, tak v normálním módu musíte čekat 1700ms na respawn, v CPM nemusíte, okamžitě po zabití se bez čekání objevíte (pokud logicky nečekáte na konec kola, nebo až vás ve Freezu rozmrazí).


f) Předposlední změna je ve Zvukovém nastavení :


Zvuky kroků jsou odstraněny, to postatně zvýší tempo hry neboť teď můžete bez problému běhat aniž by vás slyšeli.


Dále se tu objevuje něco jako hit tones, zvuky při zasažení enemy. Když trefíte enemy, tak můžete slyšet čtyři rozdílné zvuky. Jsou založené na tom, kolik jste protivníkovi při zásahu ubrali. Tady je žebříček - 1-25, 26-50, 51-75, 76+ , čím nižší tón tím více jste ho poškodili.


g) Ostatní změny :


Tak a poslední změny jsou v pro mě nezařadiltelné skupině, takže jenom stručně něco k nim :


Batohy - místo zbraně při zabití necháváte tzv. "batoh", který obsahuje zbraň, kterou jste při zabití drželi + veškeré vaše ammo.


Změny v power-upech - Quad damage teď násobí vaše poškození soupeřům 4× namísto 3× a battlesuit nyní chrání 75% namísto 50%.


Výška věcí - se zvýšila na 30, a díky tomu vám teď nehrozí, že nějakou věc přeskočíte.


Poškození lávou a zeleným hnusem - je nyní více pravidelné než normálně, kde se zdá že vaše poškození lávou je náhodné.


Tak to by bylo k CPM a ještě něco k dalším herním typům.


6) 1v1 - neboli jeden na jednoho. Tady se moc taktizovat nedá, ale trochu přece jen. Můžete být např. už několikrát zmiňovaný Hunter - to znamená, že chodíte po mapě a při kontaktu s protihráčem ho zabijete. Nebo můžete být Camper - čili zase hlídáte na jednom  místě a čekáte až soupeř půjde okolo. Nebo Pussy-foot - neboli opatrňák, který je tak něco jako Hunter a Camper dohromady, to jste velice opatrní, posloucháte kroky enemy a když jste si jisti, tak ho překvapíte rychlým útokem a sami si dáváte pozor, aby vás protivník neslyšel. Tam kde si myslíte, že by mohl být enemy, tak tam hodíte granát, atd. prostě velice opatrní.


No to je tak všechno, jenom ještě poznámka : v 1v1 je důležité sbírat všechny power-upy, brnění, malé healthy, armor shards, stále si doplňovat zdraví na 100, mít maximum brnění, protože třeba i +5 brnění vám může zachránit život v souboji, a tedy i velice důležitý frag, který vám v celkovém počtu může pomoct vyhrát. Taky pozor na to když utíkáte před soupeřem, tak je dobré (ikdyž je to kurva těžké) utíkat pozadu, čili že máte soupeře pořád na očích a můžete se do něj strefovat, protože není nic jednoduššího než sejmout railem utíkajícího soupeře. Samozřejmě nemusíte být otočeni pořád, ale sem tam se otočit a znepříjemnit to vašemu pronásledovateli, třeba raketkou pod nohy, nebo při útěku střílet granáty, to má taky dobré účinky, protože pronásledovatel musí kličkovat, a to není nic příjemného. A nakonec hlídat si čas objevení power-upu např. megahealthu a hlavně quad damage, s kterým vás soupeř zabije téměř bez námahy. Je taky důeežité mít přehled, kde asi soupeř je, protože když vás překvapí, tak vás může lehce zabít (v tomhle typu hry jsou momenty překvapení, téměř vždy smrtelnou záležitostí).


7) FREEZETAG TDM - můj nejneoblíbenější mód, takže stručně. Je to modifikace do Q3A, většinou pojmenovávána, jako Quake pro děti (taky takhle vznikl, jako hra pro malé děti), a to proto, že zde v tomhle modu neteče krev, ani nelítají kusy masa. Takže tedy když někoho zabijete z nepřátelského teamu, tak z něho nesrší krev a nelítají kusy masa, ale zmrzne, tím se tedy dostáváme k úkolu teamu, ten zní zmrazit všechny hráče z nepřátelského teamu. Tedy když je všechny zmrazíme, tak dostáváme jako team bod a kolo začíná odznova. Ale když zmrazí (zabijou) vás, tak vás váš spoluhráč může rozmrazit (tím že se k vám postaví a stojí tam po 3 vteřiny, může i chodit ale musí být ve vaši bezprostřední blízkosti) a vy se tím znova zapojíte do hry, ale bez zbraní, které si musíte obstarat. Vyhrává ten team, který má více bodů.


Pak existuje ještě modifikace tohoto modu a ta se jmenuje podobně - FREEZETAG TDM VANILLA - je to prakticky to samé, akorát je tam pár změn, jako např. že zbraně se objevují rychleji, friendly fire je OFF, power-upy po zemření nositele zůstávají a vydrží po celé kolo, pokud ho někdo nezvedne, můžete ručně odhazovat věci, atd. Jenom pár taktik, většinou jsou stejné jako normální TDM, akorát, že někdy se určuje tzv. Zachránce, který se většinou na mapě spíše schovává než zabíjí a při zamrznutí spoluhráče k němu běží a rozmrazuje ho. Vyplatí se taky stavět stráže u zmrzlých soupeřů, protože většinou přijdou jeho spoluhráči, aby ho nebo je vysvobodili.


Tak to by bylo k typům her v Quakovi, pak už jsou v OSP jen třeba Trick mode nebo Instagib (hrajete s modifikovaným railem, který při trefě zabije. Instagib jde aplikovat stejně jako CPM do všech typů her), BFG madness - hrajete FFA jen s BFG a bez lékárniček a brnění, nebo Gauntlet-only - hrajete FFA jen s pilkami, takové typy her si mimochodem můžete vytvořit sami (jak, tady ale nebudu psát - už mě bolí prsty).



Ještě pár slov o tom jak používat zbraně :


1) Gauntlet - pilka - opravdový zabiják, na jeden zářez soupeři sežere 50 jednotek zdraví. Pilka je nástroj zkázy a dobrý pomocník v tlačenici, jednoduše ji vytáhnete a pár rychlými zářezy si uděláte okolo sebe pořádek. Taky je dobrá, když je v mapě teleport, když si myslíte, že soupeř půjde teleportem, strčte pilku kousek před místo, kde se objeví a máte frag k dobru, ale pozor - nesmíte stát přímo na místě kde se objeví, ale kousek před, jinak vás to zabije.


2) Machine gun - dobrý na dorážení protivníka po railu, stačí se naučit držet crosshair na soupeří a machine gun z něj díky své rychlé kadenci vysaje život. Nevýhoda, že na dálku ztrácí přesnost.


3) Brokovnice - další zabiják, když všechny střely z broku zasáhnou protivníka, tak mu ubere 110 jednotek zdraví. Proto se hodí na blízko. Čím dále střílíte, tím větší má rozstřel a tak je nepřesná.


4) Granátomet - klasika ze stříleček, střílíte granáty, které při plném zásahu soupeře ubírají 100 jednotek zdraví jako raketomet. Výhoda granátometu je ta, že granáty můžete házet za rohy, za hrany a do dveří. Takže se s ním třeba čistí místnosti, kde je horko a plno soupeřů, hází se na místa, kde se může skrývat soupeř atd.


5) Raketomet - další klasika a opravdový zabiják, dokáže na plný zásah ubrat 100 jednotek zdraví. Nejhezčí fragy s raketometem jsou air roxy neboli že soupeře sejmete ve vzduchu. Takže nejlépe když s ním střelíte soupeři pod nohy, když se trefíte přesně, tak ho to vyhodí a další raketkou ho zabijete ve vzduchu, tomu se říká umění, tak hodně zdaru. Největší využití má však při rocket jumpech (níže popsaných).


6) Lightning gun - vysavač životů, zahřmí a pak už jen ze soupeře sajete životy. Důležité je umět držet crosshair na soupeři. Nejlépe když si soupeře začnete nasávat na skákačkách (ta věc co bliká dole na podlaze a vyhazuje vás do vzduchu) tam si ho chvilku podržíte bleskem a víc jak 3 sekundy to nevydrží. Lightning má bohužel omezenou vzdálenost, tak pozor, ať po někom nestřílíte zbytečně.


7) Rail gun - typická zbraň pro quaka, s railem můžete prošpikovat i více  soupeřů najednou, když stojí v řadě. Na jeden zásah vysaje z protivníka 100 jednotek zdraví, takže lehce zjistíme, že málokdo přežije 2 nebo 3 rány. S touto zbraní jsou nejhezčí fragy v quakovi, z toho vyplývá, že kdo to s ní umí, je machr.


8) Plasma - další super zbraň, musíte se s ní naučit střílet do pohybu hráče, protože chvíli trvá než tam plasma doletí. Jedním zásahem ubere soupeři 20 jednotek života. Používá se taky na šplhání po stěnách tzv. plasma climbing (popsané níže).


9) BFG10K - tato zbraň už se v profi hraní nepoužívá, takže bez komentáře.



Trick jumpy - aneb skáčem líp než klokani.


Protože je quake vyspělý engine, tak se zde mohou dělat trick jumpy, což jsou skoky spojené s pohybem myši, nebo nějakou jinou zbraní nebo všechno dohromady. Ovládání těchto skoků, výrazně zvýší tempo hry. A takový strafe jump, circle jump a rocket jump patří k základům hráčů quaka, takže doporučuju se je naučit.


1) ROCKET JUMP - jednoduchý skok s pomocí raketometu. Běžíte, rychle se podíváte pod nohy, skočíte a v ten samý moment střelíte raketometem, potom vyrovnáte pohled a díváte se jak letíte. Ten skok a střela by měly být téměř najednou, ale správně o úplně pidi malou chvilku byste však měli skočit dřív (ubere to míň životů). Skok s maximální výškou vám ubere přibližně 50 jednotek zdraví. Maximální výška je asi skok na sloup v q3dm6 z plochy o jedny schody níž než je brokovnice (ne tam kde je brokovnice, o schody níž), když to skočíte, tak umíte rocket jump. U rocket jumpu se můžete při výskoku potom ještě odrazit od zdi a získat dvojnásobný rocket jump, ten může být kolikanásobný chcete, ale zaléží to na zdraví, pokud nehrajete CA. Rocket jump se dá kombinovat i s Grenade jumpem.


2) GRENADE JUMP - je to hodně podobné jako rocket jump, akorát to neuděláte najednou, ale počkáte si až granát vybuchne. Provádí se tak, že si pod nohy střelíte granát, kousek odběhnete (musíte se naučit dobu, kdy vybuchne) a naběhnete na něj a vyskočíte. Měli byste se odrazit právě v tu dobu, kdy granát bouchá. Při kombinaci s rocket jumpem, to vypadá tak, že místo výskoku uděláte rocket jump. mělo by vás to vynést dvojnásobně, protože správně udělaný rocket jump a grenade jump vyhazují úplně stejně.


3) BFG jump - protože se BFG nepoužívá, tak si ho můžete doma zkoušet jen tak pro radost. Dělá se úplně stejně jako rocket jump, akorát že sebere mnohem více zdraví než rocket jump a tedy i výše skočíte. Můžete taky, protože má vysokou kadenci, dělat i bfg climbing, podobně jako Plasma climbing.


4) PLASMA climbing - šplhání po stěně s plasmou, stěna musí být rovná a bez výstupků nebo děr. Dělá se tak, že se postavíte ke zdi, kterou chcete vyšplhat, namíříte na místo kde se stěna spojuje s podlahou, můžete i o kousek výše a začnete běžet, když tzv. tlačíte stěnu před sebou, tak vyskočíte a v ten samý moment začnete střílet s plasmou. Po celou dobu šplhání držíte fire a šipku dopředu. Šplhání je omezené jen životy, takže jednoduše vyšplháte jakoukoli rovnou stěnu (když se naučíte šplhat stěnu v q3dm6, která vede od quad damage - nebo megahealthu v pro-q3dm6 - k raketometu, tak jste se naučili plasma climbing - šplhejte po stěně vedle skákačky).


To byly skoky se zbraní, teď přichází na řadu skoky bez zbraně :


5) STRAFE JUMP - je to vlastně skoro jako normální skok, akorát že před i při letu držíte pravý nebo levý strafe (moveright, moveleft) společně s šipkou dopředu (nebo dozadu, pokud skáčete pozadu). Skočíte o něco dál než normálně.


6) CIRCLE JUMP - Umět tento skok vyžaduje trénink, trénink a trénink, je to hrozně o nervy, než se to naučíte. Je to vlastně strafe jump rozšířený o rotaci myší, circle jumpy jsou tři typy  (seřadil jsem je podle mě od nelehčího k nejtěžšímu) :


Jednoduchý circle jump - ten se dělá tak, že se na kraj díry, kterou chcete přeskočit, nerozbíháte přímo, ale pod 90ti stupňovým úhlem. Jako nejlepší příklad je díra v q3tourney4 uprostřed mapy, tam jak je skákačka k railu (v pro-q3tourney4 k raketometu). Takže zkusím vám to vysvětlit, ale tady u tohoto skoku je to opravdu těžké. Zkusíme ji skočit od pravého zdraví (když se dívám ze dveří, které jsou v tom patře jediné) k levému zdraví, čili zkusíme levý circle jump. Tak teda, jak sem říkal, nerozbíháme se přímo, ale pod 90ti stupňovým úhlem, kousek od okraje (v tomto případě někde mezi zdravím a okrajem). Jak doběhneme k tomu pravému zdraví, tak se rychle otočíme na to levé zdraví a v polovině toho točení (spíš až kousek za polovinou) se odrazíme a držíme strafe v tom směru, ve kterém jsme se točili (v našem případě levý) a letíme a i za letu držíme levý strafe a myší se trochu točíme doleva, takže bysme měli k levému zdraví dopadnout trochu přetočeni doleva. Tak to byl jednoduchý circle jump. Nevím jestli jste to pochopili, protože na vysvětlování je to opravdu oříšek.


Přímý circle jump - ten se dělá podobně jako jednoduchý circle jump, akorát změna je v tom, že se nerozbíhám pod žádným úhlem, ale normálně přímo. To vede k tomu, že tu rotaci myší si tam udělám tím, že těsně před tím okrajem (mám na mysli pořád díru v q3tourney4) se podívám doleva (dělám tedy pravý přímý circle jump) a hned se vrátím pohledem na to zdraví, a zase v polovině toho otáčení (radši těsně za polovinou) se odrazím a za dobu letu držím strafe ve směru, ve kterém jsem se otáčel (v tomto případě pravý), a zbytek je stejný jako v jednoduchém circle jumpu.


BUNNY HOP - jsou to vlastně dva a více circle jumpů za sebou. Získáte tím opravdu velkou rychlost a vaše skoky se prodlužují každým dalším skokem. Tak a dělají se tak, že první skok je buď jednoduchý nebo přímý circle jump. Takže ho uděláme a za letu (pokud ho držíte, tak ho pusťte) znova zmáčkneme klávesu pro skok a držíme ji, to způsobí, že při dopadu se znova odrazíme. A protože jsme dělali circle jump tak při dopadu jsme trochu přetočeni a to nám dovolí udělat circle jump i na druhou stranu (musíte změnit rotaci myší a držet opačný strafe), takže ho uděláme a zase se to opakuje až do nekonečna (no spíše podle místa na mapě). Pro pozorovatele to zvenku vypadá jako kdybyste se při neustálém skákání vpřed otáčeli jednou doleva a jednou doprava.


A proto že si myslím, že jste to z toho popisu moc nepochopili, tak vám můžu, když si o to napíšete maila, poslat balíček dem (videa z quaka) všech popsaných skoků (balíček obsahuje rocket jump, rocket jump s jedním odrazem od zdi, rocket jump s dvěma odrazy od zdi, plasma climbing, levý a pravý circle jump, levý a pravý přímý circle jump, bunny hop, dva grenade jumpy, kombo rocket jumpu s grenade jumpem a nějaký bonus v podobě skoků jen tak z nudy). Abyste si mohli videa přehrát, tak všechny soubory zkopírujte do složky demos, která je ve složce osp (pokud  tam není, tak ji vytvořte) a pouštějte si je v menu v položce demos normálně v Quakovi. Taky pro efekt, doporučuju vyměnit q3config za ten, co vám pošlu s demy, líp to vypadá. Ale váš q3config.cfg, který najdete ve složce osp, si tam potom zase po přehrání dem dejte zpátky, jinak ztratíte vaše nastavení a ovládání. Můj email je - b.tw1st@seznam.cz, kam mimochodem můžete posílat cokoli, co se Quaka týče i něco jiného (hlavně nepřidávejte k vašim emailům zavirované přílohy, protože ty mi ani nedojdou) a já se vám pokusím do několika dnů odepsat nebo poslat to co chcete (samozřejmě jen toho bota nebo ty moje dema).


Pokud jste to dočetli až do konce, tak blahopřeju, protože napsat a přečíst tohle je opravdu dřina.


Tak frágování třikrát zdar a to je THE END.


B52*tw1st


KONEC.

Podpořte nás koupením hry:

Partneři a přátelé:

Copyright (c) 1996 - 2023 Jan Svatoš a Ing. Miroslav Moucha
Všechny materiály zde zveřejněné jsou chráněny autorským zákonem a jejich přebírání bez souhlasu autora je výslovně zakázáno.