1. Další naše weby:
  2. Gta.cz
  3. Mafia & Mafia 2
  4. NFS
  5. S.T.A.L.K.E.R.
  6. Gothic
  7. Worms
  8. Vietcong
  9. T-Games
  10. Webtech

Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:

Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:

7
Knihovny online
knihovna wii
Hledáte tady Váš WinCheater 2?
Tak to pojďte sem!
Steel Panthers 2: Modern Battles
K této hře bylo nalezeno více záznamů:
Steel Panthers 2: Modern Battles - průvodce

Autor návodu : Michal Rybka



Steel Panthers 2 : Modern Battles (průvodce)


A) OBECNÉ POZNÁMKY


Původní taktika z  SP spočívala v tvrdém nasazení  síly v koncentrovaném útoku

na vybrané slabé místo obrany,  rozrušení obranného plánu a postupné likvidaci

odporu.  Prostě početní  převaha znamenala   hodně a  stroje se  lišily hlavně

pancéřováním  a použitými  děly. Hi-tech  stroje staví  na něčem jiném: Děsivé

přesnosti střelby a vysoce účinné  munici. Na pancéřování samozřejmě také, ale

to není až tak  důležité. SP2 vedou spíše k boji o  pozice a řešení taktického

hlavolamu, kdy  je nezbytně nutné  využít vlastnosti terénu  až po samou  mez.

Pokračování v chybném operačním plánu může  vést během jediného tahu k totální

destrukci vašich jednotek  - MYSLET, MYSLET, MYSLET !!  Dobře umístěný hi-tech

tank může SÁM rozmetat útok  nepřítele; špatné nasazení celé jednotky stejného

typu může vést k jejich rychlé zkáze! A nezapomínejte, že představa, že se vám

v hi-tech tanku  nemůže nic stát, je  podobná myšlence, že se  v nadupaném BMW

nemůžete vybourat !


V informačním panelu  jednotky je možné vypínat/zapínat  zbraně; pomocí funkce

"W  - Fire  specific weapon"  lze jednotlivou  zbraň odpálit.  Používejte tyto

funkce  -  helikoptéry  často  nesou  jen  dva  výstřely  neřízenými  raketami

a vozidla  jen málo  PT střel.  Je  nesmyslné  zbytečně je  vyplýtvat hned  na

začátku na pár ubohých průzkumných  vozidel. A pozor. Odpalovací sekvence může

být přerušena pohybem  cíle, palebnou odpovědí cíle nebo  palbou jiné jednotky

protivníka, takže se raketu vyplatí odpálit samostatně !


U moderních zbraní  funguje systém "kámen  - nůžky -  papír": Je třeba  nechat

ničit nepřátelskou jednotku zbraní, která na ni  platí a proti níž se může jen

špatně  bránit. Pro  tanky představuje  riziko pěchota  zblízka, pěchotu  ničí

helikoptéry a APC, helikoptéry drbe  flak, tanky devastují obrněná vozidla, na

flak  platí děla  a tanky,  na  děla  a tanky  helikoptéry atd.  atd. Příklad:

S tanky je lepší  nechat bojovat helikoptéry, protože od  jisté vzdálenosti na

ně  tank vůbec  nemůže střílet.  Na protiletadlové  panáky je nejlepší nasadit

permanentní  kropení minometem,  protože zalehnou  a nemůžou  nic dělat. PROTO

hovořím o taktickém hlavolamu.


B) ZBRANĚ


1. Tanky


S postupem doby mizí  rozdíly mezi lehkými, středními a těžkými  tanky a až na

výjimky (americký Sheridan) jsou nahrazovány  MBT (Main Battle Tank). Hi- tech

tanky  bývají  skvěle  pancéřované  a  mají  ohromné  výhody  v boji na velkou

vzdálenost, za špatné  viditelnosti a ve střelbě za  jízdy. Příkladem může být

americký Abrams nebo britský Challenger.  Při boji zblízka své výhody ztrácejí

- vyplatí  se  nasazovat  spíš  starší  typy.  Ruské  tanky  mívají nedostatky

v zaměřování, ovšem je u nich specialita: Často umožňují střílet řízené střely

! Zničení tanku  obránce je rozhodující krok  k vítězství. Imobilizování tanku

protivníka nemusí být vůbec dobrý tah  - hi-tech tanky mají OPRAVDU excelentní

pancíř a nelze  je vyřadit z činnosti zadýmováním a  s poškozeným podvozkem je

nelze  ani zpanikařit  - neujedou...  V jednom  případě jsem napočítal DVANÁCT

zásahů 125mm HEAT  municí a OSM zásahů řízenou  střelou (do předního pancíře),

ale nepřátelskému tanku to neudělalo vůbec  nic a demoloval mi dál postupující

kolonu. Důležité je poznamenat rozdíl mezi západním a východním pojetím tanku.

V západním chápání  je to optimalizovaný  ničitel tanků a  pancéřové techniky,

ale špatně  bojuje s pěchotou. V  ruském pojetí je to  spíš univerzální zbraň.

Plamenometné  tanky jsou  anachronismus -  než dojedou  blízko k  nepřátelským

pěšákům, odprásknou je pancéřovkou...


2. Helikoptéry


Jsou asi nejflexibilnější zbraň v SP2. Jsou  super - snažte se jich pořídit co

nejvíc.  Helikoptéry a  moderní tanky  mají nejvíce  kills, pak dlouho, dlouho

nic! Dělí se na bitevní (Apache,  Cobra, Mi- 28, Ka-50...), dopravní (Chinook)

a kombinované (nejlepší je rozhodně Mi-24 Hind!). Bitevní nesou širokou paletu

zbrani, dopravní spíš jen kulomety, někdy nic. Kombinované stroje jsou vlastně

bitevní  se  schopností  nést  výsadek.   Bitevní  stroje  jsou  navíc  slušně

pancéřované  - ale  v okamžiku  kdy je  helikoptéra sebeméně poškozená obvykle

zpanikaří a uletí z mapy. Pokud se  během vlastního tahu málo hýbala, může při

nepřátelské  palbě provést  únik (Evasive  action). Lze  je užít třemi různými

způsoby,  které se  liší mírou   rozdělení rizika  mezi helikoptéry  a pozemní

vojska.


a) Průzkumník


Helikoptéra  se  snaží  zjistit  cíle  a  pasti  v hloubce protivníkova území.

Výhodné  u levných  helikoptér a  v případě,  že vám  hodně záleží  na ochraně

tanku.  Riziko  je  veliké  -   doporučuji  provádět  průzkum  spíš  z  dálky:

Vystoupejte (High Altitude)  a RYCHLE leťte PODÉL své  linie, pokud možno tak,

aby mezi vámi a nepřítelem byla překážka (kopec, domy). V okamžiku, kdy po vás

nepřítel vystřelí, klesněte dolů (Nap of Earth), NEPOKOUŠEJTE se uletět rovnou

(nepřítel  vypálí  další  salvu).  Letem   při  zemi  změňte  polohu  a  znovu

vystoupejte a  pokračujte. Tah končete  zásadně s ukrytou  helikoptérou. Šance

zásahu je  tak mnohem menší !  Po zničení PL obrany  provádějte rychlé přelety

nepřátelského území  - a stroj  na konci tahu  schovávejte ! Nejlépe  na kraji

mapy - je z jedné strany 100% krytý.


b) Podpora


Riziko průzkumu  zde nesou pozemní jednotky.  Helikoptéra je většinou schovaná

a udeří  rychle  na  významné  cíle  (schovaní  partyzáni, protitankoví panáci

a děla, ničení  tanků). Pak je třeba  s ní rychle uletět  do úkrytu ! Výhodné,

když  má  nepřítel  spoustu  protiletadlových  zbraní.  Úderem z bezprostřední

blízkosti lze demoralizovat mnoho jednotek pěchoty - na každou stačí vystřelit

jednou.  Současný úder  několika gunshipů  na jednu  skupinu jednotek ji zcela

rozvrátí ! Ačkoliv  je největší šance na zásah udržení  cíle v zaměřovači přes

oponentův tah a následné odpálení raket z visu bez pohybu, riziko zkázy stroje

je veliké.  Úder helikoptérou zblízka je  nejúčinnější prostředek na zakopanou

pěchotu.


c) Záškodnické akce


Na helikoptéru naložíte nějaké  speciální panáky (protitankové, s granátomety)

a letíte do týlu nepřítele páchat paseku. Cílem úderu je ničení děl, minometů,

lov  na  velitelskou  jednotku,  přebarvení  nejvzdálenějších  vlajek, zákeřné

odstřelování tanků. Helikoptéry by měly  spolupracovat minimálně ve dvou - tak

mají šanci  zničit protiletadlové zbraně  s mnohem menším  rizikem! Ideální mi

připadá smečka tří helikoptér. Jedna s obyčejnými raketami a dvě protitankové.

Po zničení  strategických cílů lze  provádět rušivou palbu  na zálohy, obranné

pozice  apod.  Je  důležité  nejdříve  najít  "tunel"  -  cestu  do  týla  bez

protiletadlové  obrany  -  pak  teprve  naložit  spoustu  pěšáků  a tunelem je

provézt!  Velmi důležitá  je kooperace  s minomety  a děly.  Do týlu  neletíte

proto, abyste honili po lese protiletadlové panáky ! Prostě je nechejte kropit

minometem a ničte důležitější cíle. POZOR! Počítač strká protiletadlové rakety

rád  dozadu a  může se  stá, že  stroje zakysnou  na několik  tahů schované za

kopcem, než  se podaří PL  pozici rozvrátit Pokud  je zakopaná, jde  to zvlášť

těžko.   Nevysazujte  panáky   do  prostoru,   který  nebyl   předem  vyčištěn

a vybombardován;  ještě  asi  dva  tahy  je  bude  nutné  podporovat, jinak je

protivník hravě smete !


Ačkoli se  zdá, že taktiku  lze měnit  libovolně,  není to pravda.  Až vám při

prvním průzkumném  letu pošlou Stingery plně  vyzbrojenou helikoptéru k čertu,

pochopíte,  o čem  je řeč.  Uvědomte si  taky, že  utíkající helikoptéra zmizí

z mapy i s naloženými jednotkami. Jednou  jsem tak přišel o velitelsky štáb...

Nejlepší postup je provokující průzkum z bezpečné vzdálenosti, vykropení pozic

PLO,  opět: průzkum  a pak  přískoky vpřed.  Nejvíce vystřílené helikoptéry je

dobré  použít  k  plošnému  průzkumu  v  hloubce  -  uvědomte  si,  že bitevní

helikoptéra  se zbytkem  munice jen  2x kanón  má menší  cenu než  stroj s 19x

kulomet + 19x kulomet ! Průzkum v hloubce týlu je bezpečný :


a) v režimu kopírování země

b) rychlým pohybem, ukončeným v nějakém úkrytu

c) v místech, kde je mezi vámi a PLO postavením v týlu nějaká překážka (kopec)


Riskantní jsou  přelety hřebenů kopců, nikdy  nevíte, co je na  druhé straně !

Když po  vás někdo/něco vystřelí,  je nutné  se  ZAMYSLET a vybrat  si, kam se

poletíte  schovat.  Občas  je  nutné  schovat  se  za  nejbližší kopec nebo do

prohlubně a zakysnout tam několik  tahů, než se podaří bombardováním rozvrátit

PLO - pokus o přelet planiny zpět by vůbec nemusel dopadnout dobře...


3. Muniční vůz (Ammo Truck)


To je geniální věc, i když je na  můj vkus až moc rozdávačný (vypadá to, že má

nekonečně mnoho  munice). Krmí až  šest jednotek okolo  - vyplácí se  vytvářet

dělostřelecká "hnízda" kolem nich. Jakmile  mají panáci chvíli volna (1 turn),

hned překládají a překládají... Paráda. Užitná hodnota laciných "on-board" děl

je  pak  mnohem  větší  než  "off-board"  s  jednou  nevýhodou  -  po zaměření

protivníkem propadají  rychle zkáze... Navíc:  Tato vozidla krmi  VŠECHNY typy

jednotek - tj. i helikoptéry, pokud přistanou (LANDED).


4. Minomety a tažená děla


Mají  mnohem větší  cenu než  v SP  ! Ideální  obrannou zbraní  jsou speciální

panáci -  a nejlíp na  ně platí minomet.  Nejde o to  zahubit je -  stačí, aby

zalehli. Mít  zbraně pro nepřímou  palbu s rychlým  reakčním časem a  spoustou

munice je klíčové !  Pořiďte spoustu děl a minometů - dejte  k nim Ammo Trucky

a kropte  významná místa  na mapě,  i když  nikoho nevidíte  ! Místo  zadávání

nových souřadnic nechejte palbu spíš  "klouzat" pomocí přeměřování. Svoje děla

a minomety velmi dobře ukryjte - doby přímé palebné podpory jsou ty tam - a to

pokud možno za kopec  o výšce aspoň 2, aby děla nebylo  možné najít snadno ani

helikoptérou.  Před  kopec  nastrkejte  PL  baterie  -  v  případě, že do týla

pronikne  helikoptéra, je  ji třeba  najít a  zničit. Nepřítel  za žádnou cenu

nesmí  baterie  zaměřit  -  děla  rozdělte  do  několika  skupin  a bude-li to

nezbytné,  nechejte  je  navzájem  zadýmovat  (přesnost  naváděné  střelby  to

neovlivní).  Když nepřítel  rozbombarduje jednu  pozici, nevadí.  Pokus rychle

odvézt děla  nákladními auty vede  ke zkáze všeho.  Prostě na začátku  nakupte

radši víc děl...


5. Dělostřelecká podpora


Je  umístěna mimo  mapu. Děla  mají  omezenou  munici, ale  nelze je  poškodit

jednotkami na  mapě. Mezi podporami  může dojít k  přestřelce (Counter Battery

Fire). To, zda vaše podpora vypálí CBF, závisí na :


a) počtu vašich podpůrných děl

b) na jejich nečinnosti (nezadali jste jim příkazy)


Pokud  dojde k  poškození baterie  oponenta, je  na jistou  dobu jeho  podpora

vyřazena a celkově  se zeslabí. Obecně se vyplácí mít  jednu podporu čistě pro

decimování počítačovy podpory  a jinak bombardovat děly na  mapě (ke kterým je

možné dát Ammo Trucky).


6. Raketomety


Nevím,  čím  se  moderní  raketomety  plní,  ale  je  to DOST hrozné. Jsou dva

základní typy raketometů: Klasické jako je 122mm ruský raketomet, který slouží

k plošné  demolici a  zhoubě měkkých  cílů a  cluster-raketomety, jako je MLRS

nebo ruský URAGAN, které slouží pro ničení pancéřovaných cílů. Klasické mívají

více   salv  (obvykle   4)  a   jejich  účinek   na  tanky   je  jenom  slabý.

Cluster-raketomety  mají  většinou  jen  dvě   salvy.  Dobře  ničí  jen  slabé

pancéřované cíle,  tanky většinou jen imobilizují.  Jsou vynikající na smetení

PLO,   která  je   většinou  založena   na  obrněných   autech  a  samohybného

dělostřelectva.  Palba naslepo  je ale  nesmyslné mrhání,  nejprve nepřátelské

baterie  zaměřte! Mají  velký vliv  na morálku  všech jednotek  v místě dopadu

- vyplácí se útok okamžitě po dopadu salvy.


7. Letadla


Paradoxně slabší než v SP. Velmi rychle letící proudový stroj střílí méněkrát,

méně přesně  - zkrátka helikoptéra je  lepší. Cluster bomby mají  dobrý účinek

jen  na nekryté  cíle, takže   nebuďte příliš  zklamáni. Počítač  rád nasazuje

letadla  s napalmem,  dobré jsou   ale jenom  proti nepohyblivým  cílům (děla,

stanoviště  PL  raket,  velká  koncentrace  panáků).  Slušné  jsou  stroje  se

stand-off municí, jako je Paveway.nebo Maverick.  Je zde ale nemalé riziko, že

si pilot vybere cíle podle své libosti a nikoli vaší - a když.otočí naruby pět

set  metrů zcela  prázdné a   bezvýznamné džungle  kvůli pitomému  džípu místo

zničení obrovského množství partyzánů o tři hexy víc vlevo, obvykle řvu vzteky

a vůbec se chovám podrážděně. Piloti  si obvykle všimnou spíš velkých jednotek

(tank), než malých (pěchota).


8. Pěchota


Vhodná k  boji jen v  zákopech nebo městech  či lesích -  na pláni představuje

snadno decimovatelný  cíl. Ve vhodném prostředí  (kamení, duny, zákop...) její

výdrž  prudce  roste  a  pokud  panáci  nezpanikaří,  mají velkou šanci přežít

ostřelování z dálky. Pěchota má vynikající maskování a tank ji často přehlédne

i na pláni. Opravdu výborné maskování mají  průzkumníci a vyplácí se je nechat

plížit  do  týlu  nepřítele.  S  jejich  vybavením  uvidíte věci... Výhodná je

spolupráce s transportérem: Rychle je doveze ke kopci a oni ho PĚŠKY přeplazí.

Tak  je  nepřítel  prakticky  nemá   šanci  zaměřit.  Regulujte  (=  zmenšete)

vzdálenost, na kterou panáci začnou palbu sami, často se to v obraně vyplácí.


Fantastičtí jsou protitankoví a protiletadloví  panáci s raketami. Jsou levní,

prakticky neviditelní a lze je rozptýlit  po mnoha místech na mapě. Výhodné je

zmenšit  u nich  vzdálenost automatické  střelby (tím  zabráníte demaskujícímu

výstřelu při provokaci z dálky). Skvělé je taky schovat je na kopcích a nechat

MINOUT  útočícími  tanky  a  ve  vhodném  okamžiku  zahájit na nepřítele palbu

zepředu  i  zezadu.  Protiletadloví  panáci   jsou  klíčem  pro  obranu  proti

helikoptérám   (palte    zblízka!!).   Protitankoví   panáci    mohou   zničit

i helikoptéru!


C) TAKTIKA


1. Dýmové clony a jiné aspekty viditelnosti


Zpočátku  (do  příchodu  moderních  zbraní)  se  dýmové clony chovají normálně

- nikdo  nevidí. Platí  tedy pravidla  ze  SP.  Pak se  ale objevují  jednotky

s noktovizory  a infravizory,  které začnou  věci mást.  Čím má jednotka lepší

"Vision", tím 1épe se ji zaměřuje za ztížených podmínek a tím dále vidí. Horší

stroje a panáci nevidí, ale hi-tech zbraně jsou v pohodě! Pozor: "Vision" není

"Spotting". Pokud někdo  nepřítele objeví, hi-tech tank ho  v klidu odpráskne,

ale  tank  sám  si  ho  nemusí  všimnout  !  Šance  zaměření  roste  s pohybem

a velikostí jednotky - pokud na úprku zadýmujete nepřítele, klidně po vás může

pálit dál. Dýmem  se odfiltruje jenom palba starších strojů  a pěchoty, ale PT

panáci mohou při slabém dýmu pálit  dál. Roste význam terénu: Skrz kopce stále

nikdo nevidí...


Totéž se  vztahuje na horší světelné  podmínky. Doporučuji nasadit průzkumníky

a PT panáky a nechat je plazit se  k pozicím nepřítele a zaměřovat jeho tanky.

Malých  jednotek si  protivník nevšimne,   větší ihned  zničí !  Pamatujte, že

hořící stroj  za sebou vytváří "stín"  pro infravizory - ničte  proto zaměřené

stroje ODZADU dopředu !


Pokud se  vyloďujete nebo přepravujete  přes řeku, doporučuji  opravdu urputné

zadýmování přepravního prostoru - jinak budete mít hrozné ztráty. Kill zone je

prostor,  který pokrývají  obranné zbraně  tak, že  je pro  útočníka jen těžko

překonatelný. Rozeznáváme dva typy :


a) Otevřená kill zone


Vhodná  pro americké  typy. Stroje  se  rozestaví  tak, aby  viděly co  nejdál

a důležité  přístupy kryly  křížovou  palbou.  Výhodné při  balistické převaze

(vyšší   přesnost  palby).   Typické   stroje:   Bojová  vozidla   s  raketami

(Bradley...), PT  panáci se střelami  dlouhého dosahu (TOW...),  hi-tech tanky

a tanky s raketami  (Abrams, Challenger, ruský T- 90).  Dýmová clona nepřítele

vadí jen málo.  Do boku se vyplatí schovat pozorovatele,  aby byly zřejmé cíle

nepřátelského  útoku.   Snažte  se  likvidovat   nepřítele  na  samé   hranici

viditelnosti, nesmí  se dostat na  účinnou vzdálenost své  palby. Nad ohrožená

místa přivolejte helikoptéry - velkou smečku  - a přesouvejte ji mezi lokacemi

podle  potřeby.  Palte  z  visu,   šetřete  rakety.  Helikoptérou  palte  také

v případě,  že by  v případě  neúspěšné rány  pozemní jednotky  mohl protivník

účinně  odpovědět. Preference  ničení  je:  Moderní raketové  systémy, moderní

tanky, raketové  systémy, tanky, zbytek  Nepřímé bombardování veďte  kousek za

hranu kill  zone, kam už  není vidět a  kde se nepřítel  shromažďuje. Pokud se

objeví  jeho   helikoptéry,  vystrčte  mezi  linie   svých  strojů  také  flak

a počechrejte je  - jinak ho mějte  schovaný za nějakou překážkou.  Linie musí

být rozptýlená a s rezervami - VŽDY předpokládejte, že budou bombardovány !


b) Uzavřená kill zone


Vhodná pro ruské typy a jiné  stroje s balistickými nedostatky. Je založena na

myšlence,  že je  nutné nepřítele  dostat blíž.  Uzavřená zóna nemá neomezenou

viditelnost, naopak je přehrazena nějakou  terénní vlnou. Obranná linie strojů

je  připravena nedaleko  a pálí  po  každém  protivníkovi, který  se na  kopci

objeví. Při palbě z dálky jsou západní  typy ve Výhod+ asi 1:40, zblízka to je

1:1 !  Ještě lepší je, když  je zóna hodně úzká,  koridor je kupř. šikmý  a na

"hlídací stroje"  je možné střílet  jen z několika  míst na mapě.  Nepřátelské

stroje se pak  mohou vzájemně krýt jen minimálně !  Vhodných míst na mapě může

být málo a často se stává,  že nepřítel projde, pak vznikne "ostrůvek obrany".

Ten  je velmi  výhodný -  zepředu někdo  po nepřátelském  tanku vypálí, ten se

OTOČÍ čelem ke střílejícímu a jednotky  z "ostrůvku" mu míří na zadní, nejméně

pancéřovanou část  ! Až vypálí "ostrůvek",  tank se ZNOVU OTOČÍ  a teď míří na

zadek hlavní  obranné linie... Atd. atd.  až do zničení. Helikoptéry  je třeba

nasazovat metodou "vyhoupnout se - vystřelit -  schovat se" a to i za tu cenu,

že je šance zásahu nižší než při visu. Až se útok zeslabí, je možné s taktikou

"kuk - bum - bojím" začít i u pozemních strojů, ale mějte na mysli, že je dost

riskantní.


2. Obrana zblízka


Taktika  "close assault"  z původních  SP je  až překvapivě  účinná i  u SP 2.

Nepřátelský tank přijede doslova na pár  metrů a pěchota nebo zakopaný tank na

něj  vystřelí zblízka.  Důležité je  připravit obranu  v co  nejméně přehledné

oblasti  (zástavba,  lesy,  divoké  kopce...),  protože  prosté  křoví u cesty

a trocha  dýmu  už  dnes  nikoho  nezastaví.  Speciálně  dobře funguje u Rusů,

jejichž pěší  jednotky mají vždy  něco dobrého proti  tankům a kteří  v obraně

něco vydrží. Tato  taktika není samospasitelná a doporučuji  ji rozšířit o: 1)

elastickou  obranu,  kdy  jednotky,  které  se  právě  v obraně vystřílely, se

stáhnou zpět  a nepřítel se nechá  postoupit o malý kousek  dál, kde se proces

opakuje  a  2)  permanentní  bombardování  prostoru  před  linií obrany, které

vyklepe pěchotu  z tanků a  transportérů a  rozežene  ji po kraji  a sníží též

morálku posádek tanků, takže vše jde pak lépe.


3. Hi-Tech


Vždy  se snažte  nakupovat moderní  zbraně. Čtyři  Abramsy mají  cenu 40  - 50

ruských tanků - uvidíte sami. V kampani  nezbude než koupit horší zbraně a pak

upgradovat,  ale  uvědomte  si,  že  hi-  tech  systémy  mají mnohem víc kills

a rychleji roste  jejich zkušenost. Nepoužívejte  hi-tech zbraně v  nevhodných

situacích (město, les)! Radši tam strčte starší, levnější typy.


4. Obrana


Máte  výhodu (větší  prostor pro  rozmístění jednotek).  Udělejte si dvě menší

task force  a dejte je na  křídla (počítač tudy nerad  táhne). Obyčejné panáky

zakopejte do nepřehledných terénů, doplňte je vhodně minami; raketové tak, aby

se dobře  viděli. Baterie schovat,  PLO spíš dozadu,  ale tak, aby  mělo dobrý

rozhled.  Minujte místa,  která umožňují  rychlý pohyb  (mosty, silnice). Miny

rozmístňujte řídce  - auto poletí  do vzduchu, panáci  vystoupí, hledají miny,

nic nenajdou,  nastoupí, jedou, bum... (atd.).  Pokud je na mapě  řeka, zničte

okamžitě  a střelhbitě  každý most!  Pokud bráníte  pobřeží, snažte  se zničit

helikoptéry ještě nad  mořem (nemají se kde schovat), pomocí  PT raket a tanků

ničte výsadkové  lodě (většinou mají jen  protiletadlové zbraně). Bombardujte,

urputně  bombardujte   místa,  kde  je   nepřítel  ve  větších   koncentracích

(vyloďovací pláže, shromaždiště,  silnice) a kde ho nevidíte,  a nechejte děla

synchronně klouzat s jeho postupem.


5. Setkání


Připravte si rychlé transportéry s PT  panáky a průzkumníky. OKAMŽITĚ v prvním

turnu obsaďte klíčové  kopce v území nikoho a rozmístěte  je. Máte-li hi- tech

zbraně, zajistěte  jim dobrý rozhled. V  opačném případě je skryjte  kousek za

terénní překážky a neváhejte před sebe vyklopit dým. Snažte se boj převést. na

obranu, ta  bývá jednodušší - navíc  si můžete vybrat terén!  Útok - Klasickým

dělostřelectvem pokropte  hlavní kopce nepřítele  a místa v  týlu (kde by  asi

mohl mít děla).  Tip: často bývají PLO a dělostřelecké  baterie v místech, kde

silnice opouštějí mapu! Pokud se vám první salva povede, ani si nevšimnete, že

oponent nějaké baterie měl. Pozor! První salvu zadávejte přímo v "Deployment",

pálíte první a můžete překazit už první počítačovu salvu! Bombardujte urputně,

cluster  munici si  nechejte na  důležité cíle  (PLO, pozice  s protitankovými

raketami). Udělejte  si asi 3  task force (střed,  křídla). Opatrně postupujte

- průzkumníci napřed, lehčí stroje za nimi. Raketové a hi-tech stroje nechejte

vzadu  na kopcích  a ničte  zaměřené nepřátele.  Helikoptéry nasaďte dle úvahy

a situace -  ve smečkách. Jednotlivé systémy  si musí pomáhat ("kámen  - nůžky

- papír").


6. Noční bitva


Hi-tech  zbraně  mají  lepší  schopnost  zaměřovat  ve tmě (větší vzdálenost).

POZOR!  "Visibility"  NENÍ  "Spotting"  -  to,  že  Abrams vidí prázdný terén,

neznamená,  že tam  nic není.  Nejlíp je  připlazit se  blízko s  pěchotou (PT

panáci mají noktovizory!!!)  a až nepřátelské tanky objeví,  nechat je v dálce

stojícími stroji odstřelit.  Uvědomte si ovšem, že oheň  z hořícího vozidla za

ním  vytváří  clonu!  Jedoucí  hi-tech  stroj  je  v  nevýhodě  před  stojícím

obyčejným.


7. Podpora


Odhadněte, kudy se bude asi blížit pěchota, a permanentně ostřelujte přístupy.

V případě  útoku se  s průzkumníky  připližte na  vhodný kopec  a nechejte  je

navádět bombardování na zjištěnou obrannou linii. OPRAVDU nešetřete podporou.


8. Past na helikoptéry


Omezte palebnou  vzdálenost zbraní s  kratším dosahem (ruční,  kanóny) - roste

šance  zásahu  a  mizí  demaskující  efekt.  Na  velkou  vzdálenost  palte  ze

statických  PL raket  (Patriot...). Až  se nepřátelské  stroje dostanou  blíž,

začněte po nich  pálit ze všeho, co máte -  statisticky roste šance poškození.

OKAMŽITĚ s mobilními bateriemi, které vystřelily, změňte polohu.


9. Souboje helikoptér


Bojujte  !  Smečkou  napadněte  nepřátelské  stroje  -  snažte se mít převahu.

Počítač není  příliš hrdinský a spíš  uteče na svou půlku  mapy. Nenechejte se

nalákat nad jeho protiletadlové baterie !


10. Generované bitvy


Nepropadejte  kouzlu  "Max  points".  Počítač  si  pak totiž nakoupí obrovskou

armádu a  mnohahodinové bitvy s  více než  30  minutami na jeden  váš tah jsou

úmorné.


D) NÁRODY


1. Američané


Z béček to  postupem doby propracovali  až na špičku.  Perfektní hi-tech tanky

a rakety, velmi dobré  helikoptéry a skvěle vycvičení vojáci.  Jakmile se před

nimi objeví  rovný plac, vyčistí  ho dočista dočista.  Při boji zblízka  často

stroje ztrácí výhody, pozor! Technika je dost drahá.


2. NATO


Mají  mnoho amerických  zbraní, ale  taky  mnohé  vlastní a  vůbec ne  špatné.

Perfektně  vycvičení   vojáci  -  zvlášť   Britové,  kteří  mají   také  mnoho

originálních zbraní. Výhoda na dálku jako u Američanů.


3. Rusové


Starší zbraně (levné)  jsou vážně handicapované na dálku  a pro horší podmínky

viditelnosti. Apokalyptická  je u nich  mizerná palba za  jízdy. Nejmodernější

typy (ty drahé)  silně dotahují a v některých případech  (PT rakety v tancích,

BVP-3 apod.),  západní typy předstihují.  Vojáci nejsou tak  dobří a často  se

netrefí. Vyplácí  se skryté přesunování a  nepřehledný terén. Masivní nasazení

dělostřelectva !


4. Varšavská smlouva a prokomunistické režimy třetího světa


Starší ruské zbraně  a velmi variabilní kvalita vojsk.  Jejich morálka obvykle

nepřímo  úměrně  souvisí  s  počtem  jejich  vlastních hořících tanků.


5. Arabské režimy


Směs východních  a západních zbraní.  Vojáci jsou obecně  horší. Výjimkou jsou

mudžahídové a jiní islámští partyzáni, kteří mají málo tanků, ale velmi dobrou

morálku. V obraně jsou nebezpeční, mají výhodu zblízka.


6. Prozápadní režimy


Starší  západní zbraně  a originální  adaptace (PT  rakety na  džípech apod.).

Moráka opět variabilní.


7. Izrael


Západní  i ukořistěné  ruské zbraně,  nezřídka originálně  adaptované. Moderní

Merkavy  jsou srovnatelné  se západními  typy -  výhoda na  dálku. Vojáci jsou

kvalitní.


E) TAJNÉ ZBRANĚ


Steel  Alliance  -  V  SP2  můžete  hrát  Jagged Alliance! Rozmístěte snipery,

v editoru  jim  přidáte  patřičné  zbraně  dle  vlastního  výběru, příp. další

vlastnosti. Terén doplníte džípy, helikoptérami  a jedem! Sniper je ve skupině

jen  jeden -  jeho taktika  je  spíš  typu "destroy  and hide",  bomba! Pomoci

vlaječek můžete ovládat chování počítače (lépe hraje za obránce), ale nejlepší

to je ve dvou. Oproti JA2 ztrácíte detail, ale získáváte lepší terén a možnost

nasadit i  těžší a nejtěžší  techniku. Až mi  někdo ukáže, že  je v JA2  možné

simulovat tankové bitvy alespoň na stejné úrovni zjednodušení, okamžitě uznám.

že je lepší než SP2. Do té doby si myslím své...


KONEC.

Podpořte nás koupením hry:

Partneři a přátelé:

Copyright (c) 1996 - 2023 Jan Svatoš a Ing. Miroslav Moucha
Všechny materiály zde zveřejněné jsou chráněny autorským zákonem a jejich přebírání bez souhlasu autora je výslovně zakázáno.