1. Další naše weby:
  2. Gta.cz
  3. Mafia & Mafia 2
  4. NFS
  5. S.T.A.L.K.E.R.
  6. Gothic
  7. Worms
  8. Vietcong
  9. T-Games
  10. Webtech

Děkujeme Vám, že máte zájem stahovat soubor:

Vyčkejte prosím, až uplyne odpočet, poté můžete začít stahovat:

7
Knihovny online
knihovna wii
Hledáte tady Váš WinCheater 2?
Tak to pojďte sem!
X-COM 1: Ufo Enemy Unknown
K této hře bylo nalezeno více záznamů:
X-COM 1: Ufo Enemy Unknown - strategie

Napsáno exkluzivně pro www.cheater.cz - všechna práva vyhrazena. K uveřejnění potřebujete náš souhlas - piště na scorpions@seznam.cz.


Pozn. redakce: Tento text najdete také v knihovně Návody+ obohacený o obrázky, které vám budou jistě velmi nápomocné.



Přestože nemám nic proti stručnému přiblížení principů hry od známého Scorpionového autora, dovolil jsem si trošku rozšířit návod na tuto, dnes již legendární a v atmosféře podle některých hráčů dosud nepřekonanou, i když poněkud postarší, strategii. Nebudu se zaobírat vývojovými stromy a podobnými věcmi, popsanými již v Anh Hai Leově návodu, ale zaměřím se spíše na přesnější postup hrou a několik vychytávek, které vám pomohou k snadnějšímu a rychlému dohrání.


Tip všech tipů:


Neopovrhujte funkcí load/save. Máte k dispozici 10 pozic, snažte se je tedy smysluplně využít všechny.

Mně se osvědčilo takovéto rozdělení :


1. pro začátek nového měsíce - někdy se vám stane, že na konci měsíce prostě skončíte, protože ufoni uzavřou pakt s více státy, ty vám přestanou platit dotace, a tím překročíte povolený měsíční peněžní propad. Museli byste hrát úplně znovu.


2. střídavě na každé nové ráno - 0:00 je ideální čas, víte, co je vyzkoumáno a postaveno, a při přepadu vaší nechráněné základny dokážete během maximálně 12 hodin přesunout cokoliv kamkoliv na světě a zachránit situaci.


4. pro průběh výsadku - začátek, 2 postupné (např. venku a v ufu) a konec. Nejprve táhněte vojáky, o kterých si myslíte, že jim hrozí menší nebezpečí v ufounském kole, v případě krize nebudete při správném uložení muset posouvat všemi znovu.


3. zbývající užijte podle libosti, dobré je třeba zachytit savem objevení ufa, nevíte, jak dopadne váš stíhací pokus, a při nahrání minulé pozice nemusí znovu přiletět.


O dalších možnostech využití správného saveování si ještě povíme...



Strategická část


Na herní obrazovce vidíte naší planetu, jak může (a měla by) vypadat tak po 2-3 měsících vašeho působení jako psa obranáře. Jedna základna je samozřejmě  ještě v Austrálii. Další základny stavte rychle, jak jen to bude možné, a tak, aby pokrytí radarů mělo co nejméně hluchých míst. Každý měsíc si ufoni vyberou jednu oblast, do které soustředí svou aktivitu, v prvním měsíci to bývá okolí vaší báze. Pokud vám na konci měsíce vypoví některý ze států smlouvu, můžete někdy situaci zachránit postavením svého ohniska odporu u hlavního města.


Tlačítko Intercept vám nabídne seznam všech vašich strojů spolu s jejich stavem. Já ho nepoužívám, lepší je kliknout si po vystředění objevivšího se ufa přímo na nejbližší bázi.


Sledujte bedlivě Grafy zobrazené v položce na strategické mapě, zvláště ze začátku,  když nemáte ještě celou zeměkouli pokrytou radary. Pokud graf ukáže cizáckou aktivitu v některé oblasti, nahrajte si předchozí save a počíhejte si na vetřelce  na místě.


Pod názvem Ufopaedia máte databázi všeho, co jste doposud vyzkoumali, není od věci sem občas nahlédnout, někdy se nezobrazí výsledek vašeho úsilí a je třeba jej dohledat zde.


Funding vypovídá o dotacích poskytovaných vám státy. Před koncem každého měsíce si uložte hru a opakovaným nahráváním se snažte vyžebrat co největší nárůst, přidat by měli všichni, vypovědět smlouvu nesmí nikdo. Dejte si pozor na celkový schodek v rozpočtu.


Opakovaným nahráváním nového měsíce můžete také vybrat rasu, která vás bude obtěžovat.


Stíhání a sestřelování


Sundat létající talíř umí v této hře přeci i malé dítě. Ale !


Vždy je lepší použít rovnou výsadkový modul, počkat si na přistání ufa a shrábnout veškerou technologii i artefakty, nehledě na možnost vylepšení vojáků. Finanční výnos  z malého ufa může být buď 100000 dolarů (rozstřílené motory i navigace, mrtví vetřelci beze zbraní), nebo i několik milionů.


Pokud neradi bojujete ve tmě, není nic snazšího, než zadat těsně před přistáním hlídku a počkat, až se rozední. Sestřelené ufo vydrží na zemi nejméně 2 dny a pokud vám vzlétne stopované, máte přeci save (jestli ne, tak byste měli mít).


Nepouštějte se do boje s bitevními loděmi cizáků (označené jako velmi velké). Vyskytují se jen při výstavbě cizáckých bází, v pozdějších fázích jako nástroje pomsty. I když je sestřelíte společným úsilím několika stíhaček, většinou vám některou poškodí nebo zničí. Mnohem lepší je  sundat všechny doprovodné talíře a tenhle vzít rovnou pozemním útokem. Navíc oprava poškozené Bouře nebo Mstitele trvá neskutečně dlouho, asi 23 hodin / 1 %,  přičemž po celou dobu máte samozřejmě ucpaný hangár.


Jako palubní zbraň nasaďte plazmové svazky. Nepotřebují munici, mají 100 velmi účinných výstřelů s nízkou nabíjecí dobou. Pokud používáte standartní útok, žádné ufo mimo bitevních lodí na vás ve vzdušném souboji nedostřelí.


Snažte se používat lidská letadla, jak jen to bude možné. Nejsou sice tak rychlá a efektivní jako obšlehnutá cizácká technologie a platíte za ně hříšný měsíční nájem, ale nespalují Elerium, které by vám v pozdějších fázích mohlo chybět. Já preferuji na šesti základnách 4 přesunované Interceptory, 2 Záškodníky a libovolný počet Mstitelů. Většinou mám někde i 1 Bouři, ale výrobou té jen zamáznu mezičas potřebný k výzkumu.


Pokud vám Elerium začne docházet, nechte si přepadnout základnu a počíhejte si na ně. Za jednu ubráněnou bázi jsem získal i 2500 kusů tohoto vzácného prvku.


Základny


Při stavění základen je dobré dodržet několik zásad :


1) snažte se první zadávat výstavbu déletrvajících částí (dílny,gravitační štít),

2) přistavovat můžete jen na hotové, naplánujte si postup, ať nečekáte,

3) pokud vám chybí pár tisíc na výstavbu měsíc trvajícího dílu, neváhejte a prodejte vše, co můžete, např. slitiny a plazmové kulomety dostanete zpět z prvního boje,

4) do nové základny rozhodně patří hangár (nahoru od výtahu), ubytovny (vpravo), sklady (dolů) a širokopásmový radar (vlevo). Výtah umístěte stejně jako v první základně, po doběhnutí stavby skladů (10 dní) můžete hned přistavět druhý hangár nebo protáhnout šňůru skladišť až na konec plochy a po stranách sekat na čas náročné budovy (dílny),

5) není dobré mít na každé bázi jednu dílnu, jednu laboratoř apod., lepší je soustředit výzkumný i výrobní potenciál každý do jedné základny a netříštit týlové síly,

6) není od věci postavit o hangár více, než hodláte nastálo obsadit, alespoň v odlehlých koutech zeměkoule, mimo pohodlný dosah výsadkových lodí. V případě větší koncentrace ufounské aktivity v blízkém okolí sem přesunete sekundární vojenskou jednotku i s lodí,

7) pokud se držíte 6, nezapomeňte na cizácké kóje ve všech bázích, není nic horšího, než vybití bitevní lodi ve 4 lidech, infarktové zajmutí velitele a následné zjištění, že umřel...



Stavba,výzkum,výroba

Vše, čím můžete vaši základnu (používanou též jako výzkumné centrum) doplnit, k čemu dospějete v průběhu hry :


1. Myšlenkový štít - asi poslední věc, kterou budete moci vyšperkovat svou bázi, zabraňuje detekování základny pomstychtivou bitevní lodí cizáků.

2. Fúzní obrana - nejlepší protiútok při obraně před napadením. Je zbytečné stavět jakékoliv jiné obranné struktury, lepší je si počkat na tuto. 2-3 zásahy spolehlivě zničí vetřelce, v kombinaci s gravitačním štítem smrtící.

3. Cizácké kóje - pokud zajmete živého ufouna, musí někde přežívat do doby, než ho posadíte na mučidla. Do jedné se jich vejde neomezené množství.

4. Přístupový výtah - základní stavební kámen každé báze, ale také spolu s hangáry místo, kudy k vám případně vlezou nezvaní návštěvníci.

5. Velký radarový systém - další priorita při výstavbě, bez něj nevíte, kde co létá.

6. Psionická laboratoř - zde můžete učit 10 svých vojáků ovládání mysli nepřátel.

7. Sklady - prostor pro uložení 50, sledujte, kolik prostoru co zabírá a třiďte potřebné

8. Obytné buňky - každá stavba pro 50 lidí.

9. Dekodér hyper vln - při objevení talíře se vám zobrazí jeho typ, místo určení, plánovaná aktivita a rasa cizáků, fajn věc.

10. Gravitační štít - při přepadení základny umožní opakovaný výstřel všech obranných systémů, jeho postavením vlastně ušetříte místo (stavba trvá 38 dní !).

11. Dílna - výrobna všeho, co si nelze koupit :-).

12. Hangár - garáž vašich strojů a zároveň přístup pro vetřelce.

13. Laboratoř - objevování nových technologií probíhá právě zde.


Expanzivní základnu, kde nic nechybí můžete vybudovat za 59 dní (horní hangár + Fúzní obrana).


Výzkum


Jednu (nejlépe první) základnu použijte jako výzkumnou stanici. Výzkum je alfou i omegou úspěchu, co si nevyzkoumáte, nemáte. Jak je vidět na 1. obrázku, stačí vám 3 laboratoře, což znamená 150 vědců, a na konci června můžete letět splnit finální misi na Mars.


Některé věci je třeba vyzkoumat bezodkladně, jiné jsou pro hraní víceméně zbytečné a další slouží spíše jako třešnička na dortu. Je sice hezké vědět, jak vypadá rozpitvaný ufoun, ale když nemáte čím přemoci jeho živé kamarády, jste druzí (slušně řečeno). Takže vynechte pohybový scanner apod. a začněte laserovými zbraněmi. Toto odvětví zakončete  laserovou puškou, těžký laser ani dělo k ničemu nejsou. Vyviňte plazmový kulomet + zásobník a hned pokračujte plazmovým dělem - nejlepší palubní výzbrojí. Tím máte zajištěnou palebnou nadvládu a můžete myslet na přežití vojáků. První jsou cizácké slitiny potřebné k výzkumu osobní zbroje, základní to ochrany pro vojáky v poli, následují vylepšené druhy zbroje spolu s magnetickou navigací a zdrojem energie ufo, pořadí podle gusta každého soudruha. Po pochopení zásad konstrukce ufo získáte svůj nový stíhací stroj, Bouři. Další v pořadí je nový stíhací transportér, Blesk. V tuto chvíli si můžete vybrat mezi dokonalým strojem, Mstitelem, a gravitačním štítem. Berte oboje. Nastal čas podívat se na zoubek pochytaným cizákům. První vůdce jakékoliv rasy vám naznačí cosi o původu cizáků. Teď si můžete zkoumat, co je vám libo, ovšem jen do doby, než se vám podaří zajmout ufounského velitele (bitevní lodě - můstek, základny - řídící středisko), dozvíte se cosi o marťanském řešení. Už zbývá jen jeden živý velitel a je vám jasné, že nemáte na výběr - čeká vás cesta do Cydonie nebo zmar celého lidského pokolení. Stačí jen sbalit výbavu, vzít vojáky a vyrazit na Mozek.


Samostatnou kapitolou je ďábelský odpalovač, z něhož vzejde odpalovač fůzních koulí a především fůzní obrana. K získání této technologie musíte mít štěstí buď při výslechu cizáckého technika či velitele, nebo při průzkumu bitevních lodí. Ultimátní zbraň ve všech formách, která není pro běžné používání. Vyvíjejte průběžně.


Ještě zbývá malý odpalovač na zajímání živých vetřelců z dálky a Psi-Amp, schopný při  správném použití ovládnout mysl nepřátel. Nevím, cizáky stačí umlátit elektrickým obuškem a ovládnutý ufon ještě pořád není mrtvý ufon.


Výroba


Vyberte jednu základnu jako výrobní a cíleně ji vybudujte. Pokud jste se drželi mých rad ohledně zakládání nových bází, pokračujte dalšími sklady dolů a po stranách lepte dílny. Výhledově jich můžete mít, kolik chcete, ale 4 bohatě stačí,ve 150 lidech postavíte Mstitele za 10 dní a 9 hodin. Zde vyrábějte náročnější věci a dílnu (nebo 2) v původní základně využijte na doplňky.


Každá vyráběná věc zabírá v dílnách větší či menší místo, myslete na to a nenajímejte více inženýrů než je celková kapacita dílen bez 36 osob (tolik prostoru vyžaduje při výrobě nejnáročnější věc, Mstitel).


Pokud nemáte co tvořit, dělejte na kšeft. Vyrábějte cizácké slitiny a prodávejte je, trhnete 3500 na kusu vyrobeném za 100 člověkohodin a můžete kdykoliv přerušit operaci bez hrozby větší finanční ztráty.


Ekonomika a sklady


Snažte se udržovat svou finanční situaci dlouhodobě v plusu, hlavně na konci měsíce, dluh po odečtení nákladů na provoz a výplaty pro vás může znamenat konec hry. Lodě určitě, ale i nové inženýry nakupujte na začátku měsíce, vezmou si stejný plat, ať už u vás dřou 30 dní, nebo 2 hodiny.


Zajistěte, aby výrobní základna měla dostatek surovin k zadané práci. Rozptylujte získané suroviny rovnoměrně do všech základen, předejdete přeplnění skladů a následné nemožnosti nákupu čehokoliv do bází s výsadkovými loděmi.


Objednané nebo převážené věci zobrazíte v cílové základně i se zbývajícím časem dodání v Bases/ Informace o bázi/ Přesun.



Taktická část


Vojáci

                                 

Teď se podíváme na statistiky vašich vojáků. Původní hodnota atributů je vyznačena tmavší barvou, světlejší pokračování je nárůst v důsledku zabíjení ufounů. Za každého mrtvého je vám přiděleno několik bodů, které jsou náhodně rozděleny. Pokud si uložíte save po zabití posledního vetřelce, můžete končit misi, kolikrát chcete, a dočkat se rozdělení  podle vašeho přání. Po 30. zabitém ufounovi se mi až nesmyslně zvýšil nárůst zkušeností za každého zabitého, takže kdybyste nedosáhli takovýchto hodnot, nezoufejte, hra stejně všechny činnosti mimo pohybu počítá procentuálně, takže sice dojdu o trošku dále, ale na výstřel potřebuji 60 časových jednotek.


Čas - každý pohyb, střelba i otočení se ve hře si žádá několik časových jednotek. Pokud vám dojdou, stáváte se pozorovatelem dění v nepřátelském tahu. Na začátku dalšího tahu je vždy doplněn na maximum.


Energie - spaluje se vojákovou chůzí, poloviční spotřeba oproti času, každý tah přibyde jen 17-21 jednotek, při dlouhých misích vám nakonec dojde


Zdraví - kolik voják vydrží zranění, se 158 téměř nepotřebuji brnění


Odvaha - nejdůležitější vlastnost při výběru vojáků ! Ovlivňuje odolnost proti psionickým útokům cizáků. Neberte rekruty pod 50, cokoliv jiného lehce zvýšíte, tohle jen tím, že se necháte ovládnout, což není zrovna nejlepší forma cepování vlastností.


Reakce - šance vojáka zareagovat na pohyb ufouna, má-li ponechané časové jednotky. Zvýšení této vlastnosti, přesností a odvahy se nedá získat náhodně, musí se použít při killu.


Přesnost střelby,vrhu - hodnota pro výpočet pravděpodobnosti zásahu cíle


Síla - značí, kolik voják unese. Tenhle asi tak tank.


Psionická síla - neměnná vlastnost přidaná po nasazení do psionického tréninku, síla mysli


Psionická dovednost - šikovnost v zacházení s Psi - ampem, každý měsíc může narůst


Vojáků používám všehovšudy 12, 8 v první základně a 4 ve druhé, záložní, pro menší operace. V případě zhuštěného výskytu cizáků daleko od výsadkových bází přesunu celý tým i s vybavením a lodí do bližší. Na výlet do Cydonie jedou samozřejmě všichni.



Zbraně a vybavení


Do výsadkové lodě se vměstná jen 80 kusů veškerého vybavení, vybírejte pečlivě. Při běžném výsadku by měl každý voják mít v jedné ruce laserovou pušku a v druhé elektrický obušek na zajímání živých ufounů, nebo čtečku mysli pro jejich identifikaci.


Do základen a bitevních lodí, stejně jako proti odolným rasám (Mutoni, Etherealové), je třeba nasadit plazmové kulomety a malé odpalovače kvůli velitelům.


Poslední mise v Cydonii vyžaduje plazmové kulomety a ďábelské odpalovače, tady se žádní živí zajímat nebudou. Nezapomeňte si odpalovače před misí nabít, musí se to udělat manuálně, na place by vás to mohlo stát život.



Taktika


Nesmíte přijít o žádného vojáka, trénink trvá dost dlouho.

Neměli by vám ani nikoho zranit, doba neschopnosti se počítá na týdny.

Snažte se pohybovat vojáky ve dvojicích. Co jeden objeví, to druhý zastřelí.

Každý ufoun objevený v jednom tahu by měl také v tomto tahu zemřít.


Rozhlížejte se. Po vstupu do dveří se sice místnost prosvětlí, nemáte ale jistotu, že vidíte ufouna stojícího hned vedle vás. Je lepší obětovat 2 jednotky času na ohlédnutí, než při dalším kroku schytat plazmový plivanec do zad.


To, že voják přímo nevidí nepřítele (nemá ho označený jako terč vpravo dole), neznamená, že po něm nemůže vystřelit. Pokud nemáte překážku v přímé linii střelby, můžete sejmout vetřelce přes celou mapu, šance na zásah není o tolik menší.


Přepadáte-li velké ufo, zamiřte co nejdříve do horního patra a zpacifikujte vysoké ufouny s psionickými schopnostmi. Stačí, aby vás viděl i poslední voják, a big boss, který o vaší poloze nemá ani ponětí, si z vás udělá loutku na hraní.


Používejte load/save. K trefení ufouna, k tomu, aby netrefil on vás, aby vám neovládli vojáka, to vše jsou věci procentuálně počítané a při troše štěstí a trpělivosti vše dopadne, jak si přejete.


Uložte si i odlet na Cydonii. Máte za úkol proniknout do výtahu, ten však může být na pláni plné Sektanů různě daleko (jednou mi ho přistavili přímo k výsadkové lodi).


Pokud si, stejně jako já, vezmete do Cydonie tanky s odpalovačem fúzních koulí, budete nemile překvapeni šířkou vstupních dveří výtahu. Nezoufejte, stačí tanky ustřelit vršek inkriminované pyramidy a cesta je volná.


Když si chvátnete a pojedete výzkum podle mých rad, mohli byste hru dokončit někdy na začátku herního července, čímž se vyhnete skutečnému přituhnutí, masovému nasazení Mutonů a Etherealů... ale připravíte se o část zážitku.


Volba je na vás...


KONEC.

Podpořte nás koupením hry:

Partneři a přátelé:

Copyright (c) 1996 - 2023 Jan Svatoš a Ing. Miroslav Moucha
Všechny materiály zde zveřejněné jsou chráněny autorským zákonem a jejich přebírání bez souhlasu autora je výslovně zakázáno.